Aktuellt inom IT-området

Presentation, riksdagsgrupp (m), våren 1997

Johan GROTH, tekn. dr. (johan.groth@gogab.se)
Groth & Groth AB


Aktuellt inom IT-området

Grundläggande förändringar

Digitalt

  • Lätt att lagra information
  • Lätt att återge information
  • Lätt att mångfaldiga information
  • Lätt att förändra presentationsform
  • Lätt att “märka” information

Globalt

  • Tekniken når över hela världen
  • Fysiska avstånd spelar allt mindre roll
  • Nationella lagar och regler kan, på gott och ont, kringgås

Vad innebär detta?

  • Det blir lättare för den som vill att presentera information
  • Tiden mellan idé och presentation går mot noll
  • Den tillgängliga information ökar och förnyas i allt snabbare takt
  • De globala näten gör all information momentant tillgänglig överallt
  • Multimedia gör informationen mer lättillgänglig

Detta påverkar alla yrken och arbetsplatser.

Ny teknik – nya möjligheter

  • IT ger nya möjligheter att skaffa och presentera information
  • IT ger nya möjligheter för människor att kommunicera med varandra

Mänsklig kunskap och fantasi bestämmer maskinernas användning!

Tekniken i dag och i morgon

I dag

  • Intuitivt användargränssnitt
  • Lättanvänd programvara
  • Integrerad arbetsmiljö
  • Del av ett nätverk
  • Koppling till fax, OH, modem, cd-rom etc.
  • Multimediala informationskällor
  • Global kommunikation

I morgon

  • Osynlig och kompakt
  • Ännu mer lättanvänd
  • Låter oss utnyttja alla sinnen
  • Intelligenta agenter
  • Datorstött samarbete
  • Allmänt tillgänglig
  • Gratis

Något om Internet

Vad?

  • Ett nätverk av datornät
  • Över 100 miljoner användare i hela världen
  • Fler än 1.800.000 multimediala informationskällor
  • Obegränsade möjligheter till kommunikation

Tjänster

  • Datorpost och sändlistor
  • Anslagstavlor (News)
  • Realtidssamtal (“chat”, delade “arbetsytor”)
  • Realtidsljud (Internet phone m.fl.)
  • Videoöverföring
  • Filöverföring
  • Fjärrnärvaro
  • Informationslagring (World Wide Web)

Hur påverkas skolan?

Utmaningar

  • Skolan tappar sitt “informationsmonopol”
  • Mängden “läromedel” blir oändligt

Förändringar?

  • Kunskapsförmedling => kunskapserövring
  • Viktigare återskapa perspektiv i tid och rum
  • Ur information och ifrågasättande bygga förståelse och insikt

Nya färdigheter

  • Hitta information
  • Sortera information
  • Värdera information
Från Till
Textbaserat Multimediabaserat
Envägs-
kommunikation
Flervägs-
kommunikation
Synkront Asynkront

Vad händer i skolorna?

  • Snabb ökning av antalet datorer
  • Snabb anslutning till Internet
  • IT verkar som en katalysator för andra förändringar

Vad händer i kommunerna?

  • Satsning på kommunal infrastruktur
  • Samverkan skola, myndigheter, företag, …
  • Satsning på fort- och vidareutbildning
  • Stor tilltro till IT

Vad händer centralt?

Riksdag och regering

  • IT-propositionen
  • Ds IT i skolan
  • IT-kommissionen
  • Telias roll

Skolverket

  • Nationella skoldatapolitiken
  • Svenska skoldatanätet
  • Nordiska skoldatanätet
  • Europeiska skoldatanätet

KK-stiftelsen

  • “Kommunsatsningen” 27 kommuner
  • Över 400 andra projekt
  • Vikt på utvärdering och spridning

Memento

  • Samhällsförändringarna beror inte på IT
  • Vad är arbete och hur värderas det?
  • Vad är fritid och hur värderas den?
  • Hur ser vi på oss själva, andra människor och det som är därutöver?
  • Förlorar vi förmåga att hantera verkligheten?
  • Blir kroppsarbete ett “nöje för överklassen”?
  • Betoning på IT gör att vi fixerar oss vid tekniken vilket lätt leder till felaktiga val.
  • Det handlar inte om att göra samma saker på nya sätt utan om att göra saker som vi hittills bara kunnat fantisera om.

Comments are closed.

Categories

Utvalda poster