Andrew Ran Wong (@andrewranwong) skriver allt som oftast läsvärda saker om sociala medier. Nu har Andrew tagit fram 33 kriterier som skiljer den vanliga dussinbloggaren från de riktiga alfahannarna och alfahonorna i den sociala webbflocken. Nedan följer min rankning av mig själv. Totalt scorar jag 21 fullträffar och 5 halvträffar. Det måste väl räknas som en ASME-wannabe om inte annat 😉 Hur rankar du dig?

1. They are informers, usually using tools such as Twitter to spread links that point to information-rich articles.

=> Jag använder Twitter regelbundet och strävar efter att dela med mig av länkar, bilder etc.

2. They are giving away valuable things for free, such as how-to articles, video tutorials, etc.

=> På min blogg finns tips om hur man drar nytta av sin iPhone och sin iPad, länkar till föredrag, artiklar etc. jag skrivit om e-förvaltning, upphandling enligt LOU, Internet i skolan m.m.

3. They are usually early adopters, with things such as new tech gadgets or trendy social network sites.

=> Jag har en iPad och en iPhone 4. Jag byggde webbplatser 1994 och har konton på ett antal olika sociala webbtjänster.

4. They are willing to experiment different things at once, such as blogging, podcasting, v-blogging, authoring books, speaking at conferences, etc.

=> Jepp 🙂

5. They usually have a lot of fans for their own Facebook pages.

=> Mja, jag har mina ca 300 friends men det känns rätt main stream.

6. They probably have their own blogs, using platforms such as WordPress, Typepad, Posterous, Tumblr, etc.

=> Förutom min egen blogg hjälper jag till att driva ytterligare fyra bloggar.

7. They are highly influential within their communities.

=> Sådant kan vara svårt att avgöra själv men jag får ju förfrågningar av olika slag …

8. Their names typically dominate the first 5 Google Search Engine Results Pages (SERPs) if being searched.

=> Hm, hm. Ser ju rätt bra ut. Hela första sidan var väldigt mycket jag *blush*

9. They would travel very frequently, doing keynotes and making speeches in different parts of the world.

=> Så har det varit periodvis tidigare och verkar börjar bli igen.

10. They, most likely, won’t respond to your emails or tweets when being contacted.

=> #fail Jag är alltid noga med att försöka hinna svara alla som kontaktar mig.

11. They are opinion leaders.

=> Nja, även om en del saker jag säger får bra genomslag (bl.a. vad gäller LOU och Internet).

12. They usually have their own LinkedIn groups.

=> Jodå, en grupp har jag satt upp.

13. They would have lots of LinkedIn connections and recommendations.

=> Mja, 289 kontakter på LinkedIn är väl OK.

14. They are not afraid of speaking in public. Actually, most are good at public speaking.

=> Check! Jag älskar att hålla föredrag 🙂

15. They are trend setters. We call them geeks.

=> Om man har fjorton gamla Apple-datorer hemma på vinden är man geek då?

16. They, most likely, have published their work on New York Times, Wall Street Journal, or been interviewed on TV networks such as CNN, BBC, etc.

=> Svårt när man är svensk, men jag har varit med i ett program på UR 😮

17. Content published by them tends to go viral fast.

=> Nja, hit har jag en bit men ibland får något jag skriver bra spridning.

18. Their profiles usually can be found on Wikipedia or their own Google Profiles.

=> Jag har en (tunn) Google Profiles och jag nämns i två poster på svenska Wikipedia.

19. On Twitter, they tend to have a huge amount of followers (i.e. 100,000+) and get listed 1,000+ times.

=> No way, Jose!

20. They know how to gather an Internet mob of thousands of supporters in an instant.

=> Inte provat men inte troligt. Något hundratal kanske …

21. For them, reputation matters more than money. We call them our “trust agents.”

=> Ja, så känns det!

22. With their target market audience, they have one thing that can not be duplicated by their competitors, which is relationship.

=> Ja, sådant är mitt förhållande till många uppdragsgivare och samarbetspartners.

23. Their articles or YouTube videos tend to get most diggs, and get bookmarked more on Delicious or StumbleUpon.

=> Nej, inte ännu.

24. They usually have a “verified account” stamp for their Twitter profiles.

=> Nix.

25. You will see their stories being quoted over and over again when you read articles or books in the same industry.

=> Nja, så där. Mina forskningsartiklar har en del citations och min blogg är hyfsat välbesökt men …

26. They usually have their own online communities, such as RSS subscribers, Meetup groups, etc.

=> RSS har jag ju och en del mailgrupper driver jag men nja.

27. They tend to be more creative and innovative than average people.

=> Ja, absolut 😉

28. Marketing and branding themselves matters more than hard selling.

=> Jag kan sälja “vanligt” också men märker att det blir allt viktigare med ett eget varumärke (något jag också brukar tala med ungdomar om när jag pratar karriär och yrkesval).

29. They understand becoming famous on the web is not an overnight thing. So they are patient and consistent in what they are doing.

=> Jepp, I’m working on it 🙂

30. They are usually bold and willing to experiment with new things.

=> Ja, absolut 😉

31. Most of them are entrepreneurs. So they have good time management skills and great self-disciplines.

=> Jo, jag har startat en massa AB:n, stiftelser, föreningar och projekt …

32. They know the rule of the game, which is to give to receive and build relationships.

=> Ja, försöker att alltid ge lika mycket eller mer än jag får …

33. They are not afraid of “living in public.”

=> Alltid personlig, aldrig privat är min devis på nätet.