Fallgropar och möjligheter – referenser och LOU

I förrgår var jag på Uppandling24:s konferens om att upphanda tjänster. Det var en givande dag med många bra föredrag. Särskilt intressant fann jag Magnus Josephsons (OPIC) föredrag om hur man sätter samman rätt team hos kunden för att ta fram bra underlag för en upphandling. Magnus talade också om hur man kan använda möten (intervjuer) för att utvärdera inkomna anbud. Jag tycker det är en mycket bra metod.

Jag passar också på att upprepa vad jag sade till de 200 deltagarna på mötet: det är bättre att vara “subjektiv” och stå för det än att vara “objektiv”. Om en kund säger till mig “jag tror inte er projektledare passar i detta uppdrag” så är det mycket lättare att acceptera än “ni åkte ut för att ni skrev webbplats och inte hemsida i ert svar” (vilket är ett verkligt exempel).

Och så en sak till alla leverantörer: sluta överklaga, det ger inget och skapar bara mer regler och dålig stämning. Bit ihop och kom igen i stället!

Leave a Reply