Sexistisk reklam – rättelse

För några dagar sedan skrev jag en post om sexistisk reklam. Min hustru uppmärksammade mig på att vissa av annonserna faktiskt är mer dubbelbottnade.

En är reklamen för hushållsmaskiner från Dormeyer. Vi får tänka oss att denna annons är från 1930- eller 1940-talet. Realiteten då är att många kvinnor är hemmafruar och att många män har en ganska grumlig uppfattning om vad skötseln av ett hushåll innebär. Dormeyer gör reklam för ett antal maskiner som underlättar och förenklar hushållsarbetet vilket är ett i sig högst lovvärt uppdrag. I annonsen vill de gör kvinnor och män uppmärksamma på vilka produkter som finns och se till att även männen förstår att Dormeyers utrustning behövs för att underlätta hushållsarbetet. Förvisso är talet om att gråta löjligt men bortsett från det och om man tänker på kontexten så känns annonsen inte lika illa.

En annan är reklamen för Amolin som verkar vara en sorts deodorant för helkroppsanvändning. Om man läser annonsen noga så talar den direkt till kvinnor och handlar om att hålla sig fräsch under dagen. Den beskriver en aktiv och självständig kvinna som spelar tennis och arbetar på ett varmt kontor. Det finns ingen antydan om att Amolin ska användas av kvinnor för mäns skull eller så. Amolin-reklamen kan jag inte anse sexistisk utan tvärtom vara en annons riktad till den moderna kvinna som började växa fram på 1920-talet.

Sedan finns det ju exempel på riktigt dålig inställning till kvinnor, t.ex. nedanstående. Enough said.

Leave a Reply