I går var jag på ett mycket intressant föredrag om användingen av Twitter i Sverige. Föredraget arrangerades av Intellecta och talare var vännen @hampusbrynolf. Jag skrev igår en särskild post med en genomgång och analys av resultaten.

Här vill jag bara, eftersom det är fredag, ägna mig åt lite självbespegling.

Det visar sig nämligen att av de ca 91000 personer som twittrar på svenska så är det blott 6%, dvs. ca 5400, som skrivit mer än 1000 tweets. Till dem hör jag med mina ca 2700 tweets :-).

Vidare visar det sig att antalet svenskspråkiga twitterkonton växte lavinartat i januari 2009. Då gick bland annat @schyffert, @adamalsing, @goranhagglund, @paulronge och många fler med (se bifogade bild).

Några late adopters på Twitter >:->

Själv har jag varit på Twitter sedan den 29 maj 2008 … Jag skapade därmed, enligt Twittoppen, Twitterkonto nummer 1310 i Sverige.

Twittoppen har även räknat ut att jag har plats 480 när det gäller vilka som är mest inflytelserika på Twitter.

Jaha, nu har jag visat att jag är en early adopter och en av dem som inte har vett att hålla tand för tunga alternativt en av dem som förstår att utnyttja den nya teknikens möjligheter.

Jag hoppas ni inte tycker sämre om mig för det!

Trevlig  helg!

PS Vill du kolla när du själv gick med på Twitter så klicka här.

4 Comments

  1. Vi har i vårt lärarlag diskuterat användningen av Twitter och ställt det i jämförelse med bloggar och Facebook. Ditt föregående inlägg hjälper till att strukturera syfte och användningsområden för dessa medier. Twitter är som jag upplever det betydligt snabbare än t ex en blogg, men djupet går förlorat något även om överblicken i en fråga blir lättare att få.Är det din uppfattning också?

    1. Author

      Tack för kommentar. Jag håller helt och hållet med dig. Twitter är en annan typ av kanal än t.ex. Facebook. Jag tror det är viktigt att fundera på vad man vill göra innan man ger sig ut bland sociala medier; vem vill jag nå, vad vill jag säga, hur vill jag kommunicera? Det är också viktigt att skapa det jag brukar kalla webbnärvaro och som bland annat innefattar samverkan mellan olika tjänster. Du kan t.ex. använda Twitter för att lyfta fram din blogg.

      På sätt och vis går saker förlorat på Twitter men om man använder sökfunktionerna rätt kan man ha stor nytta av gamla tweets och till och med bygga upp “mikrotidningar” baserade på hashtags, listor etc. Här kan man också få hjälp av vissa analystjänster som sammanställer data från Twitter och andra sociala medier, t.ex. Socialmention.

    1. Author

      My pleasure. Jag uppskattar alla tjänster och funktioner som gör det möjligt att i högre grad kvalitativt och kvantitativt värdera sociala medier!

Leave a Reply