Verktyg för att mäta Twitter-närvaro, del 1

Det har varit en diskussion i mitt twitterflöde de senaste dagarna (med poster från bland annat @mattivx, @hampusbrynolf och @elwirakotowska) kring behovet och nyttan av att följa upp och utvärdera sin twitternärvaro.

Jag anser att det är viktigt att, rent allmänt, följa upp och utvärdera. Inte minst är det fallet för företag, organisationer och myndigheter som avsätter resurser av olika slag (pengar och personal) och som måste kunna värdera nyttan av genomförda satsningar. Bristen på uppföljning av resultat är också ett av de vanligaste motargumenten mot sociala medier jag möter när jag föreläser.

Nedan har jag samlat några av mina favoriter bland uppföljnings- och utvärderingsverktyg för Twitter.

  • Friend or Follow (min sida) är en enkel men användbar tjänst för uppföljning. Du har tillgång till tre flikar som visar vilka du följer men som inte följer dig (Following), vilka som följer dig men som du inte följer (Fans) och vilka du följer och som följer dig tillbaka (Friends). På varje flik får du en sammanställning av twitterkonton. Du kan sortera kontona utfrån olika kriterier, bland annat Username, Name, Followers och Following. Jag tycker tjänsten är enkel och ger en bra överblick över min “twittervärld”. Jag brukar gå igenom flikarna, och då särskilt Following, med jämna mellanrum. Jag ser efter vilka nya konton som tillkommit under varje flik, sorterar bort konton som “dött” (sortera på Last tweet) m.m.
  • Mentionmap (min sida) är en grafisk tjänst som visar ditt sociala nätverk på Twitter i form av en karta. Kartan visar vilka användare och hashtags du nämnt i dina senaste tweets. Tjänsten ger med andra ord två möjligheter. För det första kan du få en överblick över vilka du interagerat med och, eftersom kartan sträcker sig över två “nivåer”, över vilka de interagerat med i sin tur. Härigenom kan du få en bild av om de samtal du är involverad i och som också engagerar andra. För det andra kan du söka på andra twitternamn och se vilka de talar med och vad de talar om. På det sättet kan du spåra trender, teman, samtal etc. och själv engagera dig i samtalet eller bedriva omvärldsbevakning. Båda sakerna finner jag användbara!
  • Tweeteorites (min sida) är en tjänst som inte fokuserar på twittraren utan på vilka tweets som har fått en guldstjärna (favorites). Man kan dels se vilka tweets som dina vänner stjärmarkerat, dels se vilka av dina tweets som fått en stjärna. Naturligtvis kan man även utgå från ett annat twitterkonto än sitt eget. Tjänsten ger således goda möjligheter till omvärldsbevakning och uppföljning utifrån innehållet i tweets!
  • TweetStats (min sida) är en uppföljningstjänst som både innehåller allmän statistik om Twitter (klicka på Trends eller TwitterStats i över högra hörnet) och statistik om enskilda konton. I den allmänna statistiken hittar du bland annat saker som populäraste twitterapparna och twittrarna samt dagens trender när det gäller ord och hashtags. Denna statistik kan användas för omvärldsbevakning. Sidan med statistik om enskilda konton innehåller tre flikar: Tweet Stats, Tweet Cloud och Follower Stats. Du får mycket detaljerad statistik över hur och när du twittrar, vad du twittrar om m.m. Poängen är att du kan söka på olika konto och ta reda på saker som när är dina läsare mest aktiva (dvs. när ska du twittra), vad vill de helst läsa om etc. Tjänsten är enkel och ger en bra överblick.
  • Twitaholic (min sida) är en mycket enkel tjänst som visar listor över twittrare. Listorna är geografiska och utgår från den Location du anger på ditt twitterkonto. Listan baseras bara på antalet followers. Det här gör tjänsten lite väl enkel för min smak. Antalet followers är ett mått, kanske ett viktigt sådant även om det kan diskuteras, men är absolut inte det enda måttet för att mäta framgång på Twitter. Organisationeer som bara mäter sin twitternärvaro med denna tjänst kan lätt hamna fel …
  • Twittercounter (min sida) är en bra sida med nyttig statistik om enskilda twitterkonton. Om Friend or Follow visar dina kontakter och TweetStats visar samlad information om ett twitterkonto så visar Twittercounter tidsserier. Baserat på tidsserierna kan du också få prognoser (t.ex. hur lång tid är det kvar tills du får 500 followers?). En särskild nyttig funktion är att du kan jämföra upp till tre twitterkonton. Då kan man t.ex. se när framgångsrika twittrare är aktiva jämför med när du själv är aktiv. Det finns också premiumtjänster som gör det möjligt att få statistik över vilka som svarar på eller skickar vidare dina tweets, vilket är en viktig funktion om du vill utveckla din dialog på Twitter.

Hör gärna av er med synpunkter och kommentarer!

To be continued …

Det här tycker jag är en intressant post.

4 Comments


    1. Author

      Hej, tack för kommentar. Roligt att du gillade posten. Hur arbetar du själv med att följa upp din närvaro i sociala medier? Här är vi alla nybörjare 🙂


Leave a Reply