Åter till Skrivlyans hemsida
Lasses skrivtips
På denna sida kommer Lasse Ekholm att presentera en del tips som gör det lättare att komma igång med skrivandet. Sidan kommer att utökas allteftersom.
Att beskriva en person
Personbeskrivningen är berättelsens livsnerv. Om du inte kan beskriva personerna på ett bra sätt är det svårt att göra berättelsen intressant.
När man beskriver en person är det inte bara viktigt att tala om hur personen ser ut utanpå. Ännu viktigare är att veta hurdan personen är inuti vilka egenskaper som utmärker honom eller henne. Vad personen har omkring sig kan också vara betydelsefullt. Innan du börjar skriva en berättelse bör du veta ganska mycket om personerna.
Här nedan är en komihåglista över vad man kan berätta om en person. Allt i listan behöver inte vara med. Välj det du tycker är viktigt och passar in i sammanahanget.
Att göra en tankekarta om en person är ett bra sätt att tänka igenom hurdan en person är innan man börjar skriva. Komihåglistan kan vara användbar när du gör din tankekarta.
- Utanpå
- Ålder, kroppsbyggnad, ansiktsform, hår, ögon, mun, hy, röst och språk, klädsel,
uppträdande, sätt att röra sig, bär på...
- Inuti
- Egenskaper, humör, duktig och dålig på, rädd för, tycker om, tycker inte om,
framtidsdrömmar, hemligheter, arg på, lycklig av, vilja
- Omkring
- Bostadsförhållanden, familjeförhållanden, husdjur, vänner och ovänner, grannar,
utbildning, arbete, fritidsintressen, dagliga vanor, viktiga händelser i livet, viktiga platser
Ytterligare några saker att tänka på:
- Beskriv personen i ett bestämt ögonblick på en bestämd plats så har du större chans att ge dem liv. För att en människa ska vara intressant i en bok ska hon göra något.
- Skriv så att läsaren kan se personen framför sig. Glöm inte att detaljer är viktiga för att göra beskrivningen trovärdig.
- Låt dina personer låna liv av levande personer du känner.
- Försök att leva dig in i dina diktade gestalter. Man måste känna igen sig själv ochså i berättelsens skurkar. Han eller hon skulle kunna vara jag.
Mer om att beskriva en person
- Huvudpersonen är förstås den viktigaste personen i boken. Därför är det särskilt viktigt att du lägger ner arbete på att beskriva honom eller henne. Du måste känna huvudpersonen som om det vore din bästa kompis innan du börjar skriva berättelsen. Här är några viktiga punkter att tänka på.
- Vilka dåliga sidor har huvudpersonen? En huvudperson som bara är snäll och sympatisk blir lätt ointressant att läsa om.
- På vad sätt är huvudpersonen sårbar och ömtålig? Hur kan någon lättast reta eller såra huvudpersonen?
- På vilka sätt skiljer sig huvudpersonen tydligt från andra i samma ålder? Hur kan man skilja honom eller henne från hundra andra om de är tillsammans på en skolgård (utseende, sätt att klä sig, vanor och ovanor, sätt att röra sig och tala)?
- Använder huvudpersonen några särskilda uttryck när han eller hon talar? Det ska vara något som får andra att genast känna igen huvudpersonen i telefon.
- Vad tycker andra om huvudpersonen (familjemedlemmar, vänner, motståndaren)?
- Hur ser huvudpersonen på sig själv?
- Hur bor huvudpersonen?
På landet eller i ett samhälle?
I ett hyreshus eller villa?
Hur ser huvudpersonens rum ut?
- Har personen några favoritplatser där han eller hon gärna håller till?
- Vilka är personens största intressen?
- Vilka händelser tidigare i livet är viktiga för huvudpersonen. Hur har de händelserna påverkat honom eller henne?
- Ofta är huvudpersonens motståndare en skurk. Ett vanligt fel är att man ger motståndaren för många dåliga egenskaper.
- Vilka goda egenskaper har motståndaren?
- Hur känner man lättast igen motståndaren i en folksamling?
- Är motståndaren den han eller hon ser ut att vara?
- Vilka händelser tidigare i livet har påverkat motståndaren mest?
- Vad tycker andra om motståndaren?
- På vad sätt är motståndaren mest sårbar?
- Varje berättelse innehåller också andra viktiga personer.
Gå igenom punkterna ovanför och försök att göra berättelsens viktigaste personer så levande som möjligt.
Att beskriva en plats
- Beskriv platsen vid en bestämd årstid vid ett bestämt klockslag med ett bestämt väder. Välj årstid, klockslag och väder så att de ger berättelsen den stämning du vill skapa.
- Bygg upp en stämning genom att först välja några detaljer du beskriver.
- Tänk på att vi har fem sinnen vi kan uppleva en plats med, inte bara två.
- Försök att gestalta vad du ser, hör och känner på platsen. I stället för att t ex skriva en vacker vårmorgon kan du beskriva platsen så att den som läser förstår att det är morgon, vår och vackert väder utan att du nämner något av orden morgon, vår och vacker. Ett bra sätt att gestalta en stämning kan vara att beskriva vad någon människa på platsen gör.
- Låt det hända något på platsen just i det ögonblick du beskriver den. Det behöver inte vara några stora dramatiska händelser utan hellre några vardagliga detaljer. Vad någon människa sysslar med kan vara ett bra sätt att tala om vad det är för årstid eller tid på dygnet.
Här följer några frågor som kan hjälpa dig att beskriva platsen:
- Vilka detaljer på platsen berättar om vad det är för årstid?
- Vilka detaljer berättar om vilket klockslag det är?
- Hur beskriver du vädret bäst?
- Hör du några ljud och känner du några dofter?
- Hur känns det att vara på platsen i just det här ögonblicket?
- Finns det några djur och människor på platsen? Vad gör de i så fall?
- Händer det något på platsen? Fantisera gärna om något som skulle kunna hända.
Tips om musik som kan användas för att beskriva en plats.
Många av Ralph Lundstens skivor är lämpliga: t.ex.
- Romance in the new age ( CBS)
- The new age ( Harvest EMI )
- Skräck och skratt, resor i okända världar ( EMI )
Meddela gärna Lasse Ekholm ( lasse.ekholm@mailbox.swipnet.se ) om ni har någon annan lämplig musik att föreslå.
Att beskriva en händelse
En van författare vet att ingen berättelse är klar efter första genom-skrivningen. Den största hemligheten med att skriva bra är att lägga till, stryka, bearbeta och skriva om.
- Samla idéer! Tänk igenom många olika ögonblick du minns och som du skulle kunna skriva om.
- Välj det ögonblick som du helst vill berätta om.
- Gör ett utkast. Utkastet är en kort sammanfattning av det som hände. Välj inte många händelser utan bara någon. Det är ett kort ögonblick du ska berätta om. Det ögonblick som fyllde dig med känslor
- Tänk efter vilken stämning du vill fånga i din berättelse. Är det glädje, besvikelse, sorg eller någon annan känsla som ska dominera det som händer?
- Skriv! Försök att skriva på ett gestaltande sätt, så att din text skapar bilder i huvudet på den som läser.
- Kontrollera att du fått med några detaljer om huvudpersonen, så att han eller hon blir levande. Det ska vara detaljer som skiljer den här personen från andra i samma ålder. Lägg till sådana detaljer om det behövs.
- Kontrollera om du har fått med detaljer som beskriver platsen där det hände. Lägg till en kort platsbeskrivning om det behövs. Försök att välja sådana detaljer som ger en speciell stämning som passar till händelsen du berättar om.
- Kontrollera om du har berättat om hur personen kände sig. Lägg till en sådan beskrivning om den inte finns med. Försök att gestalta känslan. I stället för att skriva att personen blev glad eller ledsen beskriver du vad personen gör för att visa sina känslor.
- Låt någon annan läsa igenom din berättelse, när du själv är nöjd med den. Skriv berättelsen en gång till om du tycker att det behövs.
Olika sätt att börja en berättelse
- Ett sätt att börja är att ge en kort beskrivning av platsen och personen. Beskrivningen skall fånga en stämning som är viktig för det som sedan händer.
- Ett annat sätt att börja är att ge en kort redogörelse för vad som hände före det viktiga ögonblick du vill beskriva. Ibland kan det vara nödvändigt för att man skall förstå vad som sedan händer.
- Ett tredje sätt är att kasta sig direkt in i en dramatisk händelse. Det är kanske något som du inte alls hade först i ditt utkast. Efter den dramatiska inledningen kan du sedan lägga in personbeskrivning, platsbeskrivning och bakgrund. Det här är ett bra sätt att genast fånga läsarens intresse.
I vilken tidsform ska jag skriva?
- Du kan skriva din berättelse i dåtid eller nutid. Håll dig till samma tidsform genom hela berättelsen om du inte har någon speciell anledning att ändra tidsform.
- Även om du berättar om något som hände för länge sedan, kan du berätta i nuform. Det ger en större närhet till det som berättas. Läsaren tycker att han är med när det händer.
Att beskriva ett möte
När du skall beskriva ett oväntat möte finns det ett par olika saker du kan tänka på:
- Personer
- Bestäm först vilka som skall mötas. För att berättelsen ska bli intressant är det viktigt att personerna är olika eller vill olika saker. Då uppstår det konflikter och spänning.
- Tänk igenom hurdana de två som möts är. Utseende, egenskaper, önskningar ...
- Plats
- Bestäm sedan var de två ska mötas. Olika platser ger dig olika möjligheter till att låta intressanta saker hända. Olika platser skapar också olika stämningar.
- Tidpunkt
- Bestäm vid vilken tidpunkt mötet skall ske. Vilken årstid är det och hur mycket är klockan?
- Tänk efter hur det ser ut på platsen vid just den här tidpunkten.
Tänk igenom berättelsen innan du börjar skriva!
Att skriva dialog
- Markera vad varje person säger genom att sätta det inom citattecken eller att börja repliken med ny rad och talstreck.
- Dialogen ska låta som vanligt prat, men får ändå inte vara lika pratig. En bra dialog ska vara mer koncentrerad än när vi talar med varandra. Det personerna säger i en bok måste vara mer intressant än vad vi brukar säga när vi talar med varandra. Annars blir läsarna uttråkade.
- Tänk på att olika människor talar på olika sätt och har olika ordförråd.
- En bra dialog ska berätta något om den som talar eller föra handlingen framåt i berättelsen. Stryk eller ändra repliker som varken berättar något om personen som talar eller för handlingen framåt.!
- Undvik att skriva o/oosa hano/oo, o/oosa hono/oo efter varje replik om det inte är nödvändigt för att förstå vem som talar.
- Läs dialogen du skrivit högt och försök höra om den låter naturlig.
Några andra råd
- Glöm inte att lyfta fram detaljer som ger liv åt berättelsen: känslor, dofter, ljud. Måla med ord.
- Det är inte så viktigt om språk och stavning blir perfekt första gången du skriver berättelsen. Sådant kan du rätta till senare. Koncentrera dig först på innehållet. Bearbeta och skriv om när du är nöjd med innehållet.
- Skriv i samma tidsform genom hela berättelsen. Bestäm från början om det ska vara nutid eller förfluten tid.
- Stryk onödiga "slaskord" som inte tillför berättelsen något, utan bara står där och ta plats. I de berättelser jag fått från er är det många som då och då plockar in ordet "så" utan att det behövs.
- Håll isär de olika scenerna genom att lämna en tom rad mellan varje scen.
Att bearbeta en text
Att skriva är ett hantverk. Den skål du gör i träslöjden behöver putsas och slipas för att bli fin. För en författare är det lika självklart att hans meningar behöver putsas innan de är klara att visas upp för någon. Här är några råd som kan hjälpa dig att putsa din text.
Låt texten vila en dag utan att du läser den. Försök sedan att läsa texten som om du aldrig sett den förut. Kontrollera först om du är nöjd med innehållet i det du skrivit.
- Är inledningen så intressant att den gör läsaren nyfiken att läsa vidare?
- Är du nöjd med slutet?
- Behöver du lägga till något? Kanske behöver du göra tillägg för att den som läser ska förstå vad du menar.
- Blir berättelsen bättre av att du stryker något? Kanske har du o/ooslaskordo/oo och onödiga "transportsträckor" som gör delar av berättelsen tråkiga att läsa.
- Om du har skrivit dialog. För dialogen handlingen framåt, eller är den för "pratig" utan att berätta något viktigt om personerna som talar med varandra? Koncentrera i så fall dialogen.
- Kan berättelsen bli bättre av att innehållet kommer i annan ordning?
Läs texten högt och sakta för att kontrollera språket. Det är lättare att upptäcka det som låter galet när man läser högt. Upprepningar och orytmiskt språk märks bättre.
- Har du delat upp berättelsen i meningar och stycken på ett bra sätt och satt ut skiljetecken?
- Har du börjat flera meningar i följd på samma sätt eller upprepar du vissa ord så många gånger att det blir tjatigt?
- Har du skrivit så att texten ger läsaren egna bilder i huvudet? Gestalta det du skrivit så att det kan upplevas med många sinnen. Lägg till detaljer! Leta efter de mest målande orden! Använd synonymordlista. Om du skriver med ordbehandlare har du nog en synonymordlista i ditt ordbehandlingsprogram
- Behöver du ändra tidsform för att berättelsen ska bli bättre? Byt inte tidsform utan anledning.
- Har du stavat rätt? Kontrollera ord du är osäker på.
- Har du markerat repliker på något sätt, så att läsaren förstår när någon person talar.
Låt någon annan läsa din text när du själv är nöjd med den. Det är ofta lättare för den som aldrig har sett en text att upptäcka det som är fel eller svårt att förstå. Tänk på att ge varandra positiv kritik, som är till för att göra en text bättre.
Byt gärna texter med andra klasser som är med i Skrivlyan. Hjälp varandra med råd.
Att skriva ett kapitel
- Utgå från det förslag till innehåll i kapitlet klassen fått från Lasse. Du kan skriva hela kapitlet själv eller välja något eller några avsnitt. Skriv hellre en kortare och väl bearbetad text än en lång slarvig.
- Det innehåll Lasse skissat är bara ett förslag. Hitta gärna på andra avsnitt och händelser.
- Läs om bokens personer flera gånger innan du skriver kapitlet. En författare måste känna personerna som sina bästa kompisar innan han eller hon börjar skriva.
- Tänk på att den som läser berättelsen vet inget alls om personerna i början. Hur de ser ut och hurdana de är ska vi författare smyga in här och var i texten. Först när hela boken är klar, ska läsaren känna personerna lika bra som författaren.
- Använd skrivknepen: spänning, humor, känsla och överraskning för att göra berättelsen intressant. Undvik att skriva avsnitt som inte innehåller något av detta.
- Att skriva bra dialog är svårt. I Lasses skrivtips Oväntat möte får du en del tips.
- Försök att gestalta det som händer så att läsaren tycker sig vara förflyttad till platsen där det händer. Använd detaljer för att ge trovärdighet, färg och doft åt det du skriver.
- Bearbeta berättelsen innan du lämnar den ifrån dig. Kontrollera om du använt dig av de råd du tidigare fått i Lasses skrivtips.
- Skicka e-post till Lasse om det är något du undrar över eller vill ha hjälp med.
Att bygga en lång berättelse
För att bygga berättelsen behöver du förstås något att bygga av. Dina byggbitar är personer, platser och händelser.
Du måste också hitta ett sätt att göra berättelsen intressant att läsa. Det gör du genom att hitta på en intrig. Intrigen är den handling som skapar spänning. Huvudpersonen får problem och läsaren undrar förstås hur det ska fortsätta och hur det ska sluta.
Innan du börjar skriva berättelsen är det bra att ha någon form av ritning. I ritningen finns beskrivning av de viktigaste personerna och platserna. Det finns också förslag till vad som kan hända och hur berättelsen kan sluta. Bestäm i förväg i vilken ordning händelserna ska komma. Spara de mest dramatiska händelserna till berättelsens slut. Ritningen är ett verktyg för författaren. Den lämnar man inte ut till den som ska läsa boken. Ritningen som kommer att växa fram på Skrivlyans sidor är ett hjälpmedel för alla oss som är med och skriver.
Kanske behöver du samla fakta i förväg om sådant du vill ha med, men inte vet tillräckligt mycket om. Fakta kan du få på skolbiblioteket, på Internet eller genom att fråga personer som vet.
- Huvudpersonen (HP)
- Börja med att bestämma vem som ska vara huvudperson i berättelsen.
Ta hjälp av Lasses skrivtips Att beskriva en person när du hittar på huvudpersonen.
- Vad vill huvudpersonen?
- För att skapa en intrig måste du hitta på något som HP vill ha eller vill göra när berättelsen börjar. Det kan förstås också vara något som är på väg att hända, men HP vill förhindra. Fundera ut något som är både viktigt och svårt att klara. Något som kan hålla spänningen uppe under hela berättelsen och som lockar läsaren att undra hur det ska gå. Hitta på flera förslag till vad HP vill innan du bestämmer dig. Att bestämma vad HP vill är ett viktigt beslut. Det bestämmer vad berättelsen ska handla om.
- Huvudpersonens motståndare
- För att berättelsen ska bli intressant måste HP ha svårt att klara av det han eller hon vill. Det kan vara massor med olika hinder som HP måste övervinna. Ett viktigt hinder bör vara en person: huvudpersonens motståndare. Huvudpersonens motståndare är den näst viktigaste personen i berättelsen. Det är motståndaren som utmanar HP, trasslar till det för HP och tvingar HP att utsätta sig för faror. I många sagor och berättelser är huvudpersonen berättelsens hjälte och motståndaren berättelsens skurk. Motståndaren bör komma in tidigt i berättelsen.
Bestäm vem som ska vara motståndare. Beskriv motståndaren med hjälp av Lasses skrivtips.
- Personer runt huvudpersonen
- Huvudpersonen har en familj. Vilka är det? Beskriv dem. Vilka är de närmaste vännerna? Kanske har HP också något husdjur.
- Andra personer
- Behöver du andra personer i berättelsen? Kanske har motståndaren människor omkring sig? När du mer i detalj tänkt ut vad som ska hända i berättelsen kommer du troligen på att du behöver ännu fler människor.
- Är personerna intressanta och trovärdiga?
- De viktigaste personerna måste väcka läsarnas intresse och samtidigt vara trovärdiga. Läs igenom Lasses skrivtips Mer om att beskriva en person och kontrollera de viktigaste personerna. Lägg till och ändra om det behövs.
- När och var?
- Under vilken eller vilka årstider utspelar sig berättelsen? Olika årstider ger dig olika möjligheter till händelser.
Var bor huvudpersonen? I ett samhälle eller på landet? I ett hyreshus eller en villa?
Vilka andra platser kan vara viktiga i berättelsen?
- Vad ska hända?
- Ös idéer om händelser som kan finnas med i berättelsen. Skriv ner det mycket kortfattat. Välj sedan ut det du tror blir mest intressant. Det är viktigt att ha med överraskande händelser. En berättelse där läsaren hela tiden kan gissa vad som ska hända blir sällan intressant.
- Ordna händelserna
- Tänk igenom i vilken ordning händelserna ska komma. Det mest dramatiska och spännande ska komma på slutet.
- Hur ska det sluta?
- Ska huvudpersonen lyckas med det han eller hon vill?
Från början kan du ha flera tänkbara slut. Efterhand som berättelsen växer fram kan det visa sig vilket slut som blir bäst.
Att bygga en berättelse består av att först samla idéer och fakta om personer platser och händelser. Samla massor med idéer! Nöj dig inte med de första du kommer på. Välj sedan ut det tu tycker är bäst att ha med bland allt du samlat. Ordna dina idéer till en plan eller ritning till berättelsen
Sedan är du färdig att börja skriva.
Senast ändrad den 22 januari 1996
av Johan Groth