Internet som social och kulturell miljö m.m.
Planeringskonferens
18 augusti 1998
Johan Groth,
Groth & Groth AB
Vad?
Vad är cyberspace?
Vad innebär cyberspace för vårt sätt att vara?
Något om cyperspace "pionjärer" - hackarna
Regeringens IT-satsning för skolan
Vad är cyberspace? (Janlert)
Cyberspace är "världen inuti datorn".
Cyberspace är
en total värld
en gemensam värld
en objektiv värld
en aktiv och interaktiv värld
en värld med historia
en värld att leva i
en lätt värld
Var är cyberspace?
Slutna BBS:er
Newsgrupper
Maillistor
MUD:ar och MOO:ar (ofta textbaserade)
3-D världar
Vilka finns i cyberspace?
Ursprungligen 20-30-åriga amerikanska tekniker och ingenjörer
Nybörjare - newbies
Vana användare - netizens
"Extrema" användare - nördar och hackers
Nybörjarna
Kanske omkring hälften av användarna
Fascinerade av allt de ser
Utforskar metodiskt, blir överväldigade eller ger upp
Tror att WWW = Internet
Tror att Internet är ett cocktailparty (frågar alla om allt)
"Improduktiva"
De vana användarna
Kanske 45% av användarna
Anser att datorpost är den förnämsta tjänsten
Använder Internet som verktyg under arbete och fritid
Håller kontakt med redan bekanta på ett "enklare sätt"
Skaffar via Internet fler kontakter
De "extrema" användarna
Max 5% av användarna
Tillbringar mycket tid vid datorn
Ingår i en tydlig social grupp (Jordan & Taylor):
Teknikintresse - ingen rädsla, nya användningsområden
Hemlighetsmakeri - kluven inställning
Anonymitet - gäller "riktiga" identiteten
Stor personomsättning - "platt" organisation, rörlighet
Mansdominerad - egenskap hos gruppen
Starka motiv - viktigt att diskutera inom gruppen
Ej isolerade, socialt hämmade personer
Varför cyberspace?
"Behov" av datorer och nätverk
Nyfikenhet
Känna "makt"
Uppskattning från likasinnade
Jakt på "äkthet" och starka upplevelser
Fly en tråkig materiell värld
Inga fasta identiteter i cyberspace
Flera "jag" ger möjlighet att pröva olika moraliska och filosofiska system
Status på nätet
"Rätt" domän etc.
Personliga hemsidor (Erickson)
En beskrivning av en individ; utbildning, arbete, intressen och fritid
Publicera information?
Skapa identitet! (Vem länkar jag till? Vem länkar till mig?)
Sökmotorer eller kunskapsnät? (Vem vet vem som vet?)
Kontakt utan att störa.
Skaffa status genom information i stället för ting
Avpersonalisering?
Organisationers profil utåt?
Nya sociala yttringar
Nätikett
FAQ
Inte SKRIKA
Var kortfattad
Smileys
:-)
:-(
*<:-)==
TLA
IMHO
RTFM
FYI
"Dåligt" uppförande
Skräpmail eller junkmail
Spam
Flames
Större strömningar
Anarkister
"Hippie"-rörelse
"Information wants to be free" (EFF)
Teknikoptimism eller ITism eller elITism
"Fly kroppen"
"Vanliga" intressegrupper
Kunskap i lådor (Gärdenfors)
Var finns kunskap - i huvudet eller utanför?
Ha kunskap och kunna använda den.
Lådornas form tvingar på oss tankemönster
Hjärnan lagrar inte, den skapar och tolkar
Färdigtuggad kunskap låser skaparkraften
Viktigt stimulera olika tankemönster och fantasi
Erfarenhet kan inte köpas på burk
Hur påverkar tekniken?
Tiden går fort vid datorn
Man spar inte tid eftersom man gör mer
"Man förlorar en bit av sin själ"
Informationsöverflöd
Svåt att koncentrera sig
Händelsestyrd
Lärandets verktyg - vad?
Regeringens skrivelse om ett nationellt program för IT i skolan
Betonar samhällets allt snabbare förändringstakt
Betonar vikten av ett livslångt lärande
Betonar ett kunskapssökande och elevaktiv arbetssätt
Framhåller IT som ett redskap att nå förbättrad utbildning och fördjupade kunskaper
Framhåller att alla elever måste vara förtrogna med modern IT
Lärandets verktyg - förslag
Sammanlagt 1,5 miljarder avsätts under åren 1999-2001
Kompetensutveckling för lärare
Ge lärarna tillgång till egen dator
Påskynda skolornas uppkoppling mot Internet
Ge alla elever en egen datorpostadress
Via IT förbättra utbildningen för elever med funktionshinder
Fortsatt utveckling det svenska skoldatanätet
Fortsatt utveckling det europeiska skoldatanätet
Läs mer
Axelsson, Birgitta, 1998, IT för alla?, Institutionen för metodik och pedagogik, Högskolan i Kalmar, ISSN 1100-839
Collste, Göran, 1993, Etik i datasamhället, Carlssons Bokförlag, ISBN 91-7798-652-0
Enkvist, Inger, 1996, Vad händer med barn när TV och datorer ersätter erfarenheter?, Skolledaren nr. 12-96
Erickson, Thomas, 1996, The World Wide Web as Social Hypertext, Communications of the ACM, January 1996
Gibson, William, 1987, Neuromancer m.fl., Norstedts Förlag, ISBN 91-1-902781-8
Green, Jesper 69 & Johansson, Sune, 1994, Cyberworld, Alfabeta Bokförlag AB, ISBN 91-7712-389-1
Gärdenfors, Peter, 1996, Fängslande information, Natur och Kultur, ISBN 91-27-06317-8
Holmberg, John-Henri (red.), 1995, Cyberpunk, Replik, ISBN 91-88818-02-0
Janlert, Lars-Erik, 1995, Hemma i cyberspace, Scandinavian University Press, ISBN 91-88584-06-2
Jordan, Tim & Taylor, Paul, 1998, A sociology of hackers, in Proceedings from INET'98, http://www.isoc.se/inet98/proceedings
Pedersen, Jens, 1998, Informationstekniken i skolan, ISBN 91-88373-69-X
Skr 1997/98:176 Lärandets verktyg - nationellt program för IT i skolan
Prop. 1997/98:150 1998 års ekonomiska vårproposition
Återvänd till
mina samlade tankar
.
Tekn. dr. Johan Groth
Groth & Groth AB
Svitiodsvägen 23
182 62 Djursholm
Datorpost: johan.groth@gogab.se
URL:
http://www.pi.se/gogab
Senast ändrad den 17 augusti 1998