För flera år sedan blev jag introducerad till Plaxo. Det verkade vara ett utmärkt sätt att hålla adressboken uppdaterad. Så här ett antal år senare kan jag konstatera att majoriteten av mina vänner och kollegor inte använder Plaxo. Med andra ord måste jag, precis som tidigare, ägna tid åt att uppdatera adresserna manuellt. Förvisso får jag ett antal adresser gratis men arbetat är inte borta. Plaxo erbjuder således en begränsad nytta.

Plaxo har köpts upp av Comcast som enligt sin hemsida “is the nation’s leading provider of cable, entertainment and communications products and services”. Personer jag talat med och kommentarer i bloggosfären pekar på att Comcast, genom Plaxo, får tillgång till stora mängder personinformation, information som kan användas t.ex. för att sprida reklam om Comcasts tjänster. Vidare kan man läsa i Plaxos “Web Services Privacy Policy” att Comcast kan dela med sig av denna information till andra tjänsteleverantörer.

Jag brukar vara ganska öppen när det gäller att ansluta mig till tjänster (t.ex. Facebook och Linkedin) och hoppas på det bästa vad det gäller hanteringen av den information jag delar med mig av. Just nu upplever jag att Plaxo inte erbjuder mig så mycket nytta att det är värt eventuella risker vad gäller spridning av information ur min adressbok. Slutsats: farväl Plaxo!