Ibland hittar man små skatter på nätet. Nyligen hittade jag den digitaliserade version av Popular Mechanics från oktober 1909 (tack Google)!
Här kan man bland annat (sid. 2) få reda på att man för $800 kan köpa ett helt hus med åtta rum, kök, badrum och “ett flertal garderober”. Alla ni som brukar titta på tidiga Buster Keaton-filmer känner igen huset. Det är ju just den typen av hus som byggs i det då orörda Kalifornien för den nya tidens framgångsrika medborgare!
Man kan också köpa en komplett cyklopedi om väg- och vattenbygganad på inte mindre än 3980 sidor för enbart $24 (sid. 4). Säkerligen nödvändig läsning för de raska män och kvinnor som bröt mark och byggde den nya supermakten.
Det redaktionella innehållet imponerar. Man kan läsa och lära om krigsfartyg, bevattningsprojekt i Australien, zepplinare, vattenpumpar som klarar höga tryck, den stora branden som just drabbat Osaka m.m. m.m. Med andra ord en makalös kunskapskälla eller om man så vill en regelbundet publicerade Wikipedia.
Det som dock fångade mitt intresse var artikeln på sid. 476: en intervju med Nikola Tesla – forskare, uppfinnare, geni. I intervjun säger Tesla bl.a. “It will soon be possible to transmit wireless messages all over the world so simply that any individual can carry and operate his own apparatus.” Vidare: “It will soon be possible, for instance for a businessman in New York to dictate instructions and have them appear instantly in type in London or elsewhere”.
Tesla beskriver alltså det vi idag kallar Internet. Hans “apparatus” är en smart phone, “an inexpensive instrument not bigger than a watch” som gör det möjligt att “listen or transmit speech or song to the uttermost parts of the world”. Allt detta har ju skett precis som Tesla beskriver.
Slutet på artikeln ägnar Tesla åt att beskriva trådlös överföring av elektrisk energi. Här har verkligheten ännu inte kommit i kapp Tesla vilket alla vi som ständigt letar efter vägguttag för vår dator och mobil är i hösta grad medvetna om 😉
“Alla ni som BRUKAR titta på tidiga Buster Keaton-filmer”; se där – en riktigt bred målgrupp 😉
Ja, men … hur menar du nu? 😉