[Ett litet tidsdokument från den tid då Twitter var nytt och hett 😉 Denna text har tidigare publicerats i tidningen Datorn i utbildningen.]

Styrelsemötet hade hållit på en halvtimme och vi hade pratat resultat, prognos och kommande upphandlingar.

Nu närmade sig punkt 7 på dagordningen: rekrytering av säljansvarig till det nystartade bolaget i koncernen.

Bolaget säljer produkter och tjänster baserade på öppen källkod och vi sökte en person som både kunde tekniken i sig och som var en drivande säljkraft. Problemet är att sådana personer inte växer på träd och att vi i styrelsen inte på rak arm hade några namn som dök upp i huvudet.

Lyckligtvis är få problem olösbara om man sitter vid sin MacBook Pro och den är ansluten till Internet. Jag skrev en tweet som löd: ”Jag söker en drivande och säljande person som kan öppen källkod och som söker nya utmaningar i chefsroll. #nyttjobb RT gärna! Hör av er!”

tweet5På Twitter gäller det att vara tydlig och konkret. Jag ville få fram att det handlade om ett säljansvar och att kunskap om öppen källkod var viktigt för oss. Det var också viktigt att få med att rollen kunde utvecklas till en chefsroll längre fram.

För att få maximal spridning lade jag till en hashtag: #nyttjobb. Just denna tag tillhör gruppen väletablerade och bestående taggar (många taggar är av mer övergående natur men mer om detta i en senare krönika).

När man använder etablerade taggar ökar antalet läsare. Dessutom finns olika tjänster som ”skrapar” Twitter och bygger tjänster utifrån sådana taggar vilket ytterligare ökar spridningen.

Hur gick det då? Inom 15 minuter hade jag fått fem konkreta frågor. Jag fick in två CV inom 24 timmar. En av dessa personer kallades till intervju. Det kanske inte låter så mycket men de CV som jag fick in var bägge relevanta i motsats till när man annonserar på mer traditionellt sätt.

Poängen med dagens text är att Twitter är ett snabbt och enkelt verktyg för att nå ut. Twitter kanske inte löser alla problem men det ger snabbt precisa svar med en väldigt låg arbetsinsats. Twitter är alltså en kraftfullt komplement till andra mer traditionella kanaler.

Jag finns, fortfarande och som vanligt, på @Johan_Groth och http://www.gogab.se

P.S. Veckans twittertjänst: nyttjobb.tw (http://nyttjobb.tw/) är en tjänst som sammanställer alla tweets som innehåller #nyttjobb eller #jobb. Tjänsten är alltså en twitterdriven version av gamla Platsjournalen.