[Ett litet tidsdokument från den tid då Twitter var nytt och hett 😉 Denna text har tidigare publicerats i tidningen Datorn i utbildningen.]
Jag fått frågan om man kan använda Twitter för att lösa ”riktiga” uppgifter. Frågan framställdes i vänlig anda och jag ser den som en utmaning. Den kastade handsken är upplockad!
Svaret på frågan är ja som mitt exempel kommer att visa.
I höstas startade Kollegan och jag, tillsammans med två andra personer, ett bolag som ska arbeta med uppföljning, utvärdering och kvalitetsfrågor.
På ett av våra första styrelsemöten bestämde vi oss för att ta fram en logotyp. Vi ville jämföra flera olika designers innan vi valde en för uppdraget. ”Hur går vi vidare?”, frågade Kollegan. ”Vi kan väl prova med Twitter”, svarade jag.
Jag tweetade ut ett förfrågningsunderlag: ”Hello tweople! Jag behöver en logotyp till mitt nya bolag. Budget 5000 kr. Någon som är game? Maila johan.groth@gogab.se! RT = kärlek!”
Innan vårt möte vara klart hade jag fått runt 20 retweets och ett antal seriösa svar. Inom två dygn hade tweeten skickats vidare 30 gånger och över 20 seriösa svar hade trillat in i mailboxen.
Vi valde en leverantör och fick inom ett par veckor en utmärkt logotyp. Dessutom köpte en av oss två logotyper till. Summa summarum tre sålda logotyper från två olika designers!
För att en sådan här sak ska lyckas krävs två saker: ett bra nätverk och att man, så att säga, vårdar tweeten.
Jag har ett nätverk som rymmer konsulter, webbdesigners etc. så det fanns goda möjligheter att få bra svar. Det hade sannolikt även gått bra utan sådana direkta följeslagare förutsatt att de personer som finns i nätverket i sin tur delar med sig av frågan.
Det är också viktigt att vårda tweeten. Det börjar i själva frågan. Var tydlig. Var positiv. Ge kärlek. När tweeten är ute handlar det om att följa frågans vidare öden så du kan tacka dem som skickar vidare (RT) eller svara dem som hör av sig med frågor eller förslag. Påminn om att du har en fråga ut (men gör det sparsamt). Följ gärna upp och berätta att du fått in tio svar men gärna tar emot fler. Det handlar om att visa att något händer och att den hjälp man får ger resultat.
Poängen men dagens text är två. Den första är att det är viktigt att vårda sitt nätverk på Twitter. Vilka personer har du i ditt nätverk? Vilka personer vill du ha i ditt nätverk? När jag byter jobb eller går in i nya projekt letar jag upp personer som är aktiva och/eller har gott rykte och börjar följa dem. Ofta följer de tillbaka och på så sätt vidgas nätverket. Personer som är aktiva inom och/eller intresserade av samma saker som du är också mer villiga att sprida vidare, svara på frågor etc.
Den andra poängen är att det är viktigt att vårda tweeten. Uppmärksamma svar, RT etc. Berätta hur det går. Tacka dem som hjälpt till. Med lite uppmärksamhet kan en tweet växa till något stort!
Jag finns, fortfarande och som vanligt, på @Johan_Groth och http://www.gogab.se
P.S. Veckans twittertjänst: Friend or Follow (http://www.friendorfollow.com/) är en bra tjänst för att skapa överblick och ordning bland dina friends, fans och followers. Vem följer du och vem följer dig? FoF ger svaret!