[Ett litet tidsdokument från den tid då Twitter var nytt och hett 😉 Denna text har tidigare publicerats i tidningen Datorn i utbildningen.]
”Varför så flitig på Twitter idag?” frågade Kollegan och lade ifrån sig rapporten från OECD på en av högarna på skrivbordet. ”Workshop på A-verket”, sade jag, ”och jag vill visa lite aktuell statistik och några aktuella exempel.”
Tvärtemot vad många tror är Twitter inte bara ett verktyg för samtal och diskussion här och nu. Twitter erbjuder flera möjligheter för informationssökning och kan fungera som ett digitalt bibliotek.
Inför min workshop använde jag mig av tre sätt att hitta information om hur sociala medier används inom offentligt förvaltning.
Det första är det enklaste och mest uppenbara sättet: följ rätt twitterkonton. Det finns konton på Twitter som inte är en kanal för dialog utan istället fungerar som twittertidningar, dvs. de skickar löpande ut nyheter och kommentarer. Några exempel är @EasyPeezySocMed, @socialmedia2day och @mashable.
Samlar man sina twittertidningar i en lista så får man enkelt ett trevligt referensarkiv. Ett bra knep är att inte ha för många konton i samma lista eftersom det minskar överblicken. Följa rätt konton är en bra metod men den kräver en viss framförhållning.
Det andra sättet är att sätta en guldstjärna (favorite på engelska) på intressanta tweets. Om man delar ut sina stjärnor med viss urskiljning så får man efter ett tag en sammanställning av tweets från många olika källor.
Även denna metod kräver framförhållning och ett löpande underhåll. Kom ihåg att det är lika viktigt att av-stjärna tweets som förlorat sin betydelse som att dela ut nya stjärnor. Stjärnmärkta tweets är lätt åtkomliga från din twittersida eller i din twitterapp.
Det tredje sättet att använda twitter som bibliotek passar bäst när man vill ha tag i information som inte finns i konton man följer just nu eller i tweets man sett och stjärnmarkerat.
Söka bland tweets gör man bäst med särskilda sökverktyg. Poängen med att använda särskilda twittersökverktyg är flera. En är att de söker just i tweets vilket innebär att man får aktuella träffar snarare än alla träffar. Man kan ofta filtrera på tid vilket gör det ännu lättare att hitta det som är aktuellt.
En annan fördel är att man kan se vem som skrivit tweeten och hur många gånger den gillats, retweetats eller på annat sätt värderats. Detta gör det möjligt att lättare hitta de intressanta inläggen. Sökverktygen är ett enkelt sätt att hitta det som många pratar om och det som är aktuellt.
Poängen men dagens text är twitter kan fungera som en kunskapskälla. Det som gör denna källa värdefull är (som vanligt) att du kan se vem som sagt något och ofta också om tweeten skickats vidare eller på andra sätt markerats som värdefull. En annan poäng är att man inte behöver twittra själv för att dra nytta Twitter.
Jag finns, fortfarande och som vanligt, på @Johan_Groth och http://www.gogab.se
P.S. Veckans twittertjänst: Topsy (www.topsy.com) som är en bra sökmotor för tweets och andra sociala medier.