tweet2[Ett litet tidsdokument från den tid då Twitter var nytt och hett 😉 Denna text har tidigare publicerats i tidningen Datorn i utbildningen.]

Alla vet vi hur det blir den där morgonen i november när man har lite extra bråttom till arbetet. Det är just då barnen inte vill ha den vanliga favorittröjan. Det är just då de inte vill cykla utan gå. Det är just då allt liksom låser sig.

Ibland verkar det som om mobiltelefoner och datorer har samma känsliga sinnen som barn: de märker när man är stressad och passar på att illfänas.

För mig inträffade detta en torsdagskväll ungefär 30 minuter före midnatt. ”Hemknappen” på min iPhone slutade fungera när jag satt mitt i en slutleverans till kund. Hur många gånger jag än tryckte så var resultatet samma: inget.

På telefonen fanns information jag behövde för att bli klar. Vad göra?

Jag chansade på att fler än jag var vakna och twittrade: ”Knappen på min iPhone laggar. Tips på vad man ska göra?”

Inom 20 minuter hade jag fått ett tiotal tips och minst lika många tröstande tillrop. Tipsen löste problemet. Tillropen lugnade sinnet.

Poängen med att twittra var att jag visste att det bland mina följeslagare finns många som använder iPhone. Sannolikheten var därför stor att någon råkat ut för samma sak och visste hur man skulle göra.

Jag hade kunnat leta efter svaret via Google eller olika Apple- och iPhone-forum men det hade tagit mer tid och förmodligen resulterat i flera olika svar som jag hade varit tvungen att pröva mig igenom. Nu fick jag svar från personer vars kunskaper om iPhone jag kände till och som kände till mig.

Tack vare Twitter sparade jag tid i ett läge där tid var något jag hade ont om. Twitter kan dock även användas för att göra omvärldsanalyser. Mer om detta nästa gång.

P.S. Hur man gör för att starta om sin iPhone? Tryck ner startknappen ovanpå telefonen tills det röda skjutreglaget visas. Släpp startknappen. Håll ner hemknappen i sex sekunder. Enkelt!

P.P.S Veckans twittertjänst: SnapBird (snapbird.org) gör det möjligt att söka i gamla tweets!