Skulle det inte komma en post om Twitter? Jo, så var det sagt men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
De senaste veckorna har jag spelat vad jag skulle vilja kalla sociala spel. Det är spel som bygger på den sociala webben. Ett av de mer välkända sociala spelen är Zyngas Mafia Wars (andra är Vampire Wars och Panzers!). Mafia Wars spelas inte på en traditionell spelkonsol utan via Facebook, Myspace, Yahoo etc. Mafia Wars är stort, enligt Zyngas sida på Facebook spelar ca 26 miljoner människor Mafia Wars bara på Facebook!
I Mafia Wars spelar du en gangster som arbetar sig upp genom att utföra olika uppdrag. Uppdragen ger dig erfarenhet och pengar. Du kan också köpa restaranger, hotell etc. som genererar löpande intäkter. Så långt inte mycket nytt utan ganska ett ganska typiskt strategispel. Vad är det då som gör spelet socialt?
I Mafia Wars tillhör din roll en familj. Ju större familj du har desto högre attack- och försvarsvärde har du eftersom ni kan hjälpa varandra. Och det var nu det blev socialt. Medlemmarna i din familj är nämligen de vänner på Facebook som också spelar Mafia Wars. I familjen kan man ge varandra gåvor (t.ex. vapen, ritningar, foton för att bedriva utpressning) som man hittar när man utför sina uppdrag. Man kan också be om hjälp när man ska utföra ett uppdrag. Då kan en familjemedlem som också är inne på Facebook se ditt meddelande och gå in i spelet och hjälpa till.
Man inte bara kan, utan spelet uppmuntrar till att bistå varandra. Du kan ge gåvor till andra i familjen men också tala om vad du själv behöver. Den som fått en passande gåva av dig är naturligtvis mån om att ge tillbaka. Du kan också få en utmärkelse om du t.ex. hjälper dina familjemedlemmar i strider. Utmärkelsen sätter du på din Facebooksida och lockar därigenom fler att ansluta sig till din familj.
Fungerar Mafia Wars som socialt fenomen? Ja, jag har t.ex. fått ett halvdussin nya vänner på Facebook i och med att jag började spela Mafia Wars. Det är också märkligt hur bra det känns att få en virtuell flyktbil av en vän och kunna skicka över ett dussin flaskor digital smuggelssprit som tack. Det ger också något att prata om när man träffas, ungefär som gårdagens fotbollsmatch.
Nu är ju spel där man kan samarbeta inget nytt. De flesta MMORPG:er (t.ex World of Warcraft), RPG:er (t.ex. Baldurs Gate), FPS:er (t.ex. Counter Strike), RTS:er (t.ex. Starcraft) och många webbaserade spel (t.ex. Bubble Trouble) är samarbetsspel. Skillnaden mellan dessa och de sociala spelen är att de förra bygger på en särskild överenskommelse om att just nu spela just detta spel medan de senare bygger på ditt sociala nätverk och automatiskt inkluderar vänner som spelar spelet i din familj (eller ditt lag).
Vidare är de sociala spelen en del av din interaktion på nätet. Du kan t.ex. göra något annat på Facebook när du får ett meddelande om att någon i din familj behöver hjälp. Du kan då direkt gå in i spelet och agera. Spelen är inte något du och dina vänner gör som en utbruten aktivitet utan det är en del av din tid på webben.
Det verkar tämligen klart att sociala spel vidmakthåller befintliga vänskapsband och ger nya vänner. Utbyta information och ge gåvor har varit tecken på vänskap sedan urminnes tider. Det verkar inte spela någon roll om gåvorna är virtuella!
Tack Äinstäin corporation för input och tankar (icke minst 1337-anpassning).