Juletid är tydligen städtid bland familjens IT-baserade hårdvaror. Tyvärr måste jag även denna gång rapportera om ett haveri.

Vi har byggt upp en backup-lösning som baseras på ett antal externa hårddiskar från LaCie. Totalt har vi fem olika diskar. Problemen började för ett drygt år sedan då vi köpte en LaCie d2 Quadra Hard Disk på 1TB. Disken skulle vara åtkomlig över det trådlösa nätet men vi fick det inte att fungera. Det besked vi fick från LaCie var att vi skulle skicka in hela disken för reparation. Själva inskickningsproceduren är värd en egen drapa med packsedlar som bara fungerar under en mycket kort tid, otillgänglig support m.m. men jag ska bespara er den delen. En annan sak jag inte ska orda om är det otroligt dåliga program, IP Configurator, LaCie skickar med för att hantera den trådlösa disken … Efter mycket om och men fick vi en ny disk som fungerade bättre men efter ett par månader försvann disken från nätet.

Det var med andra ord bara att skicka in disken igen. Nu var emellertid disken full med data och en hake med att skicka in disken till LaCie är att de raderar allt innehåll. De erbjuder inte  någon annan lösning så farväl till 1 TB filmer, bilder och filer. En hel del hade vi även på annat media men mycket gick förlorat. När disken kom tillbaka fungerade den sporadiskt. Vi orkade dock inte gå igenom ytterligare en vända med LaCies support så numera fungerar disken som low security back up. Så länge det nu varar …

På juldagen i år skulle vi se på några deckare vi sparat på två av våra andra LaCie-diskar, LaCie d2 Quadra Hard Disk på 500GB. Vi trycker på startknappen och möts av blått ljus (bra) och absolut tystnad (dåligt). Bägge diskarna är fullkomligt döda. Vi har bytt alla sladdar, dator etc. men diskarna är och förblir döda. Således adjö med ytterligare 1 TB data, denna gång utan back up i övrigt.

Ska vi nu brottas med LaCies supportsystem, komplicerade inskickningsprocedur etc? Skulle inte tro det. Nu åker LaCie ut hur huset för gott. Tag varning!