För några dagar sedan fick jag följande trevliga brev:

Hej Johan!

Utifrån de blogginlägg jag har läst från dig och efter att ha läst om dina intressen, står det klart för mig att du är väldigt duktig på att tolka, ta till dig och sedan förklara olika texter. Jag undrar om du använder någon generell metod, eller mall s.a.s., när du läser och arbetar med texter? Jag hade problem med läsning som yngre. Läshastigheten är något jag har förbättrar avsevärt, men jag kämpar fortfarande med att ta till mig innebörden, analysera tankar o.d. som du skriver om under “Intressen”, samt att sedan kunna sammanfatta det i mina egna ord.

Har du något råd om hur man kan kan utvecklas när det gälla att ta till sig texter? Handlar det om att läsa och skriva så mycket som möjligt? Ställer du t.ex.vissa frågor till dig själv under läsandets gång? Jag tänker på läsning i allmänhet; skönlitterärt, vetenskapliga artiklar, debattinlägg o s v.

Tacksam på svar! Förstår att du har viktigare saker för dig, och att det kanske är svårt att svara på något som detta, men jag uppskattar all hjälp jag kan få – stor som liten.  =)

Vänligen,
Gustav

Brevet gjorde mig förstås väldigt glad. Det är roligt att veta att det jag skriver uppmärksammas och uppskattas. Det ökar viljan och lusten att skriva mer!

Brevet väckte också flera tankar: hur går det till att läsa och skriva? Jag har skrivit och läst så länge jag kan minnas och jag tror att det med skrivning och läsning är som med så mycket annat: ju mer man håller på desto roligare blir det.

Ju mer man läser desto vanare blir man när det gäller att förstå olika typer av texter och vad de vill förmedla. Då kan man “ekonomisera” sitt läsande på ett bättre sätt (jämför en långdistanslöpare som gör en bra eller dålig planering av ett lopp). När jag läser en dagstidning läser jag på ett sätt, när jag läser René Girard (se t.ex. här) på ett annat.

Ju mer man läser desto fler referenspunkter får man vilket gör läsningen av nya texter mer intressant och samtidigt lättare! Referenspunkterna, faktamässiga (“Karl XII dog ju samma år!”) och formmässiga (“Det här är propaganda.”), är viktiga för att “hänga upp” nya texter. Referenserna gör att man förstår mer, ser “långa strukturer” i texten, anar vad som ligger runt hörnet i texten etc. Då går det fortare att läsa men framför allt att förstå texten. Texten “passar in”; ungefär som en bit i ett pussel.

Det är också viktigt att ha självförtroende som läsare. Det finns nämligen gott om dåliga texter. Med andra ord: om du inte förstår eller gillar en text så beror det i minst hälften av fallen på att texten är illa skriven eller illa genomtänkt. Här får man vara lite försiktigt så man inte avvisar en “svår” text som dålig men jag tror inte den risken är så stor egentligen. Svåra men bra texter känner man igen på att de spjärnar emot när man läser dem. Dåliga texter är som gammal frukt; ful i färgen och med tråkig konsistens.

En sak till: det spelar ingen roll vad man läser, chick lit, franska filosofer, serier (läs absolut mycket serier!), bara man läser. Skillnaden går inte mellan vad någon besserwisser tycker är “bra” eller “dålig” litteratur utan mellan bra och dåligt skrivna texter. En smörkniv gjorde av en skicklig hantverkare är alltid bättre än en hafsigt hopkommen fiol (halvbra liknelse men jag hoppas ni förstår vad jag menar).

En av mina bokhyllor

När det gäller att skriva så krävs det övning, bara övning. Man måste skriva, skriva och skriva. Icke minst viktigt är att få kritik. Jag hade förmånen (även om det inte kändes så då) att ha en far som gick fram hårt med rödpenna och sax i mina alster under högstadiet (ni som undrar var saxen kommer in är sannolikt födda efter 1980 ;-)). Jag kommer ihåg att jag ibland var så arg att jag nästan grät när jag fick tillbaka ett “genialt” epos om t.ex. rysk-japanska kriget där hälften av all text var överstruken, flyttade och rödmarkerad och hela sidor var klippta itu och ihoptejpade med andra sidor. Motvilligt, i alla fall de första gångarna, läste jag den nya texten och insåg att den var bättre än mitt eget alster. Jag försökte förstå varför och ta till mig hur min far byggde upp texten. Nästa gång blev det bättre och framåt gymnasiet fick jag mest lite röda kommentarer av typen “Kanske kan utvecklas mer” eller “Känns lite långt” samt de korrektur man alltid har. Skrivarskolan, om vi får kalla den så, fortsatte när jag forskade på KTH och fick en handledare som var minst lika flitig som min far med rödpennan. Nu var jag beredd och såg bara fördelar.

Hur går det då till när jag skriver en lite längre text? Till att börja med krävs inspiration och koncentration. Ibland kommer det ena först, ibland det andra. Det här är en komplicerad process. Jag kan gå och fundera på en text i flera dagar utan att skriva en rad. Det är bra att göra saker som sysselsätter kroppen, t.ex. klippa gräs (fram och tillbaka, fram och tillbaka och så ett monotont ljud ovanpå det hela). Ibland sitter jag vid datorn när familjen gått och lagt sig och surfar runt på olika sidor, helst dagstidningar, manga, matematik eller sidor med t.ex. offentliga utredningar. Det handlar om att se texter som inte tar över utan har en form som gör att jag kan samla tankarna. Processen kräver tid och ro för tanken; ro som kan skapas av tystnad och/eller monotona ljud och/eller kända texter. I processen går jag också igenom saker jag skrivit tidigare för att se om jag återanvända strukturer, tankar eller texter.

Om allt går vägen så växer det under surfandet eller gräsklippandet fram en stomme till text; ett skelett eller en julgran, kalla det vad ni vill. Då gäller det att vara snabb och skriva ner stommen. Ha därför gärna med papper och penna (eller en iPhone) vart du än går! Till stommen hör också textens övergripande syfte (vill jag debattera, klargöra, underhålla, informera etc.?) och målgrupp (vem skriver jag för? vilket språk och vilken ton passar bäst?).

Nu vidtar analys av stommen. Håller den? Saknar den något? Här kan man vara rent analytisk (“har jag med ett kapitel om svenska elevers resultat i skolan kunde det säkert vara bra att ha med ett kapitel om hur resultaten ser ut i de andra nordiska länderna”). När stommen är klar så är det dags att börja “klä granen”.

I denna fas skriver jag tämligen vilt. Jag kan skriva lite här och där beroende på vad jag har inspiration till eller vilka källor jag läser i just då. Sitter jag t.ex. och läser en rapport med statistik kring studieresultat så fyller jag på både under kapitlet om matematik och under kapitlet om svenska i min text. Texten blir med andra ord väldigt impressionistisk men just nu handlar det om att fylla på så mycket som möjligt.

Om det jag skriver är en mer formell text med många referenser så är jag tämligen systematisk i denna fas. Jag går igenom referenserna en efter en och skriver texter här och där i mitt alster. När en referens är klar lägger jag den åt sidan och tar nästa.

Nu börjar texten ta form, växa och fyllas ut. I denna fas kompletteras textens skelett med vad jag vill kalla en inre struktur (“muskler”, “blodkärl” och “nerver”). Det kan handla om frågeställningar, tankar eller annat som t.ex. lyfts fram i början på texten. Det gäller att “se” alla dessa och fånga upp dem. En fråga som väcks i början ska besvaras i mitten och kommenteras på slutet. Alla sådana trådar måste följas upp och knytas samman. Dåliga texter är ofta svaga just i denna del; de hänger helt enkelt inte ihop och/eller de saknar syfte. Skrivfasen kan vara rätt omfattande. Jag åker fram och tillbaka i texten, fyller på, flyttar runt och preciserar. Här kan det vara nödvändigt att göra större eller mindre förändringar i stommen för att allt ska hänga ihop.

Även om många “inre strukturer” ger sig av texten kan man ha vissa grundfigurer i bakhuvudet, t.ex. fråga – svar – kommentar eller å ena sidan – å andra sidan – syntes eller då – nu – sedan eller lokalt – regionalt – globalt. Ni förstår poängen.

Efter skrivfasen följer städfasen. Nu handlar det om att läsa igenom texten, bekräfta att skelett och inre strukturer hänger ihop, att alla trådar är sammanknutna etc. Så följer granskning av språk och stil. Står det bl.a. eller bland annat? Är jag konsekvent i sådana frågor? Är allt rättstavat? Det handlar om enhetlighet, format och syntax! Snyggt och prydligt ska det vara!

Kommen så långt kan man ta till sig verket i sin helhet och njuta av resultatet 🙂

En sak glömmer man lätt och det förtjänar därför att påpekas: det går att kasta texter. Ofta när jag fastnat, oavsett fas, på en struktur eller en textbit eller ett citat och inte ser var det passar in trots att jag trodde att det skulle göra det så kastar jag bara bort den biten. Det rensar upp, på pappret och mentalt. Var det något viktigt så kommer stycket att flyta upp igen.

En praktisk sak till: spara olika versioner av din text. Jag byter version varje dag eller oftare om jag står inför ett stort ingrepp i texten. Numrera versionerna så blir det lätt att hålla ordning (“text-ver1.pages”).

Sammanfattningsvis kan man säga att jag “ser” mina texter nästan som något konkret och fysiskt. Jag börjar med att göra ett skelett eller en grov karta, sedan “ställer” jag textbitar på kartan eller “bygger på” skelettet. Jag ser till att allt hänger ihop och att det inte finns några lösa trådar. Resultatet ska vara snyggt och prydligt. En bra text är som ett träd, en karta, en kropp.

Så går det till. Hör gärna av er med synpunkter och kommentarer!

7 Replies to “Hur gör jag när jag läser och skriver?

  1. Jag tycker det är en intressant fråga och definitivt ett intressant svar du levererar. Det viktiga att komma ihåg när man ställer en sådan fråga som Gustav gör är att man aldrig kommer få något recept som fungerar för alla, utan läs- och skrivprocessen är tämligen individuell. Med det inte sagt att det inte är extremt nyttigt att utbyta erfarenheter.

    När det gäller läsning har jag ju redan ventilerat lite av mina tankar här: http://www.gogab.se/2011/sluta-lasa-bocker-fran-efter-1950. Det är förstås en svindlande tanke, men precis som med allting annat är läsning en fråga om övning. Ju mer du läser desto bättre kommer du bli på att läsa. Det är därför ett tips som “det spelar ingen roll vad du läser” är så himla viktigt. Text är en så pass viktig företeelse att man blir direkt utstött om man inte kan hantera det på ett eller annat sätt.

    Själv är jag ju dessutom en total sucker för referenser och intertextualitet. Att se mönster och koppla ihop texter, känna igen dem och se bortom orden är något jag eftersträvar både när jag läser och när jag skriver. Alla texter hänger trots allt ihop och inget är en isolerad ö. (Paul Austers City of Glass har lite intressanta tankar på temat, men så är han ju postmodernistisk författare också.) Svaga ögonblick önskar jag att alla hade samma läggning och önskan som jag i den frågan, men å andra sidan är risken stor att litteraturen blir för inavlad om alla strävar efter samma sak. Det är ju trots allt i mångt och mycket en omedveten process.

    Att skriva är förstås också en övningsfråga, vilket är lätt att glömma i en tid då det aldrig varit så enkelt att publicera undermåliga texter (jag är inte bitter). 🙂 Det som är lätt att missa, vilket egentligen är rätt uppenbart, är att det är otroligt mycket övning även att läsa. Det referensbibliotek du nämner är i minst lika hög grad inblandat när man skriver. Jag har haft förmånen att undervisa i kreativt skrivande, och det är väldigt intressant att se skillnader mellan de som har läst mycket olika texter och mellan de som tidigt hittat sin favoritgenre (med det inte sagt att litteraturvetare är mästerliga författare, förstås). Det du beskriver i läsprocessen skulle kunna vara ett skolboksexempel på hur man skriver en essä (vilket jag satt ihop en essäsamling om: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163356236). Det är därför ingen slump att den text jag haft absolut roligast när jag skrev är essän Om att skriva essäer och kanske framförallt om att skriva den här essän (http://ackerfors.se/?p=3393) och även Om en god författare (http://ackerfors.se/?p=3807) var fantastiskt skojig. I essän möts läsandet och skrivandet på ett så väldigt påtagligt sätt.

    Jag avundas dig lite haft du haft en så bra redaktör i ditt skrivande. Alla författare behöver en sträng men rättvis redaktör, så enkelt är det. Alla som tror annat tror fel. 🙂

    Inspiration och koncentration är två väldigt bra katalysatorer i skrivandet och här är också en viktig skillnad mellan de som skriver för att det är roligt främst och de som lever på att skriva. Har man kravet på sig att leverera bra texter dag efter dag räcker det inte att vänta på koncentration och inspiration, man måste hitta strategier för att frammana det, alternativt klara sig utan det. När jag hade tid hade jag som mål att skriva 2 000 tecken per dag, oavsett om det var bra eller dåligt. Det gjorde att jag hade väldigt lätt att komma igång. Jag lärde mig också att aldrig under några omständigheter sluta skriva när det gick trögt. Då är tröskeln nästan oöverstiglig när man väl ska ta upp arbetet igen. Jag påpekar det inte för att nedvärdera hobbyskrivandet, jag tycker det är jättebra, speciellt om man gör det bra, men det är tyvärr en viss skillnad. Författare som lever på att skriva och säger sig ha inspiration jämt ljuger också. 🙂

    En fråga som jag fått några gånger är hur jag lyckas komponera texterna och disponera dem så pass bra (som de anser mig göra, åtminstone) och även det är en övningsfråga. Har man skrivit 1 500 artiklar och massa, massa annat, lär man sig hur textens dramaturgi fungerar och då kommer det nästan automatiskt. På skrivkurser och liknande får man ofta en formel för hur det ska se ut, men utan att känna varför det ska vara så når man inte riktigt hela vägen. Återigen: öva, öva, öva.

    Eh. Jag vet inte om det här egentligen bidrog med något nytt. Ett utlovat svar är det åtminstone och hade jag inte tyckt att din artikel var bra hade jag inte bemödat mig med att svara ordentligt, så om inte annat: cudos! 🙂

    1. Tack för långt svar. Jag tycker du sammanfattar saken väl och nöjer mig därför med en reflektion. Du har alldeles rätt i att man måsta ta i även när inspirationens små keruber är på rast. Jag hoppas jag inte gav ett annat intryck. Jag skriver mycket i arbetet och då finns det ofta dead lines etc. Det innebär att det ska skrivas och det ska skrivas klart inom en viss tid. Ibland också på ett visst antal (betalade) timmar. Samtidigt krävs det, i min erfarenhet, ibland att man får rent fysisk distans till texterna och då är det bra att klippa gräs 🙂

    1. … Okej, jag kunde inte låta bli att skriva en nonsenskommentar först när du nu var så snäll och öppnade kommentarerna åt mig. En riktig kommentar kommer som utlovat lite senare. 😛

Comments are closed.