Har just läst @ZoranAlagic “summering” av twitterdebatten om  #merkateder. Det är intressant att man så helt kan undvika att gå in sakfrågorna för att istället ägna sig åt enkla härskartekniker. @ZoranAlagic förringar hela debatten, avfärdar den som “avsomnad” etc.

Han väljer att helt bortse ifrån att hundratals pedagoger, debattörer, politiker, föräldrar etc. skrivet tusentals tweets och hundratals bloggposter. Han bortser från de tidningsartiklar och radioprogram som följt av #merkateder. För Zoran Alagic finns blott tre Youtube-filmer med Metta Fjelkner och ett radioinlägg med Jan Lenander. Det torde vara onödigt att påpeka att fru Fjelkner och herr Lenander håller med Zoran Alagic …

Referensen till Anna Kaya blir lite av “comic side kick”, dessutom håller hon ju till viss del med Jan Lenander vilket är det enda som lyfts fram i “summeringen”.

Zoran Alagic har inte presterat en summering. Han har presteterat en partsinlaga, dessutom en ganska medioker sådan.

Jag frågar igen:

  1. vilken vision har Zoran Alagic, LR och Jan Björklund för framtidens skolan?
  2. vilken verklighet möter våra barn om 10-20 år?
  3. vilka är de nödvändiga framtidskompetenser våra barn måste lära sig?
  4. hur ska skolan utformas i en värld som har ändrats oerhört de senaste 10-20 åren?
  5. hur kan skolans organisation och arbetsformer förändras?
  6. hur ska skolan styras i framtiden?
  7. hur kan lärarutbildningen förändras?
  8. hur kan vi mäta och säkra skolans resultat, kunskapsmässigt och verksamhetsmässigt?

Frågorna är ställda! Ni är skyldiga oss svaren!

10 Replies to “Dag 27 med #merkateder – vad vill @ZoranAlagic?

  1. Hej Johan.

    Själv är jag inte med, men några medlemmar av styrelsen kommer att vara med.

    Men jag är säker att Zoran hör av sig till mig när ni träffas över en kopp kaffe på Sveavägen.

    Hälsningar
    Friedrich

  2. Hej Jan!

    Intressanta och viktiga frågor du ställer här!

    Jag är lärare som utbildades i Tyskland, i dagsläget kompletterar jag min utbildning i Sverige. I mitt hemland har vi en humanistisk uppfostringsideal i skolan. Detta innebär att eleven ska lära sig de demokratiska värderingar på vilka vårt samhällsliv vilar på. Barnen i Sverige möter en verklighet i vilken individualiseringen har tagit över. Sverige är ett prylsamhälle i vilken statussymboler är viktigt, men inte de inre värden.

    Utöver dess grundläggande värderingar måste kunskap förmedlas i skolan, eftersom kunskapen är nyckeln till ett aktivt deltagande i ett allt komplexare samhälle. Dessutom måste skolan både i Tyskland och i Sverige utbilda elever som kan granska kritiskt. Eleven måste den kunna diskutera och utvärdera sitt eget arbete . Men eleven måste också lära sig vad det betyder att vara del av en grupp. Bland annat betyder detta att individen måste lära att begränsa sig, att vara en lagspelare och att ha respekt för gruppledaren.

    Personligen känns hela katederdiskussionen i Sverige mycket inåtvänd, det gäller att titta över gränserna och inte att fastna vid gränser av ett litet land.

    Du frågade också hur lärarutbildningen kan förbättras, och då vill ja gärna dela Lärarnas Riksförbund Studerandeförenings åsikter med dig:
    Först och främst måste lärarutbildningen ha mer fokus på kunskap. Den framtidens lärare måste bli bättre föreberedd genom sin utbildning för sin yrkesroll. Vi behöver en tydlig dimensionering av lärarutbildningen. I dagsläget håller utbildningen ingen hög kvalitet, Högskoleverket har vid ett flertal tillfällen kritiserat merparten av den svenska lärarutbildningen.

    Lärarutbildningen måste vara nationellt likvärdig. För detta är det viktigt att det allmänna utbildningsområdet har en gemensam grund av moment som ska vara obligatorisk.

    VFU – verksamhetsförlagd utbildningen måste förbättras, bland annat måste studenten redan under första terminen kommer i kontakt med sin kommande yrkesroll. Dessutom ska varje student ha rätt till enskild VFU i rätt åldersgrupp och ämne.

    Internationaliseringen av utbildningen är ett måste – vi ser positivt på Bolognasamarbete som leder till att utbildningar inom samarbetsområdet ska göras jämförbara. Den svenska lärarutbildningen kommer att gynnas. Det finns mycket man kan lära sig här från andra länder.

    En lärarstudent kan bara vara så bra som sin utbildare. På grund av detta kräver LR Stud att lärarutbildarna ska ha adekvat utbildning inom det områden där de undervisar. Dessutom kräver vi att andelen disputerade lärarutbildare bör höjas.

    Jag ser fram emot att fortsätta debatten.

    Med vänliga hälsningar
    Friedrich Heger
    Ordförande Lärarnas Riksförbund Studerandeförening
    070-298 13 33

    1. Hej Friedrich, tack för lång och informationsrik kommentar. Jag tycker du pekar på många bra trådar, icke minst behovet av att höja blicken och kraven på kompetens på alla nivåer. Jag hoppas du har möjlighet att vara med på vår tweetup i morgon!

  3. Det är kul att du använder ordet härskartekniker när du beskriver Zoran. Det var exakt det ordet jag skrev i hans blogg när vi diskuterade en sak. Jag anklagade honom för att just använda härskartekniker men han slog självklart i från sig.
    Min ärliga uppfattning är att han vet inte vad det är för något. Det är bara ett ord men ingen innebörd.

    Ryktena säger att det har börjat småkoka i LR-leden…..

    1. Tack för kommentar! Jag brinner för en öppen debatt i de viktiga sakfrågorna. Tyvärr hamnar man ofta i andra sorters samtal … Och det är ju ingen, allra minst, skolan betjänt av! Trevlig helg!

    2. Jonas: Vilka härskartekniker tycker du jag använder?

      Osynliggörande? Njae.
      Förlöjligande? Knappast.
      Undanhållande av information? Skulle inte tro det.
      Dubbelbestraffning? Svårt att se.
      Påförande av skuld och skam? Nej.

      Om du inte kan konkretisera dina anklagelser blir min slutsats att den som anklagar mig för att utöva härskartekniker helt enkelt inte gillar mitt sätt att debattera där jag inte drar mig för att vara polemisk. Jag tycker helt enkelt det är roligt och givande att debattera och diskutera. Men kanske måste man ha rätt åsikt för att “få vara med”?

      Att kasta lösa anklagelser gynnar knappast en konstruktiv debatt.

      Men det är ert/ditt val. Som jag bara kan beklaga.

      Hälsningar Zoran

  4. Hej Johan!

    Såg dina frågor först idag. Vi välkomnar ditt engagemang i LR och i skolan.

    Om du verkligen vill ha svar på alla dina frågor så kan jag ordna ett möte hos oss där vi kan diskutera lärarnas uppdrag och ställning och framtidens skola.

    Dina frågor är väldigt omfattande och behöver mer plats än en blogg och tarvar mer tid för riktiga svar.

    Det vore därför trevlig att gå igenom alla dina frågor vid ett personligt möte i det lilla formatet där du får träffa verkligt skolkunniga personer.

    Mejla eller ring mig så ska vi se till att hitta tid för ett möte över en kopp kaffe på Sveavägen 50.

    Tyvärr har vi inte möjlighet att vara med på din “Tweetup” hos Lf på Stora Essingen den 12 april.

    Vänliga hälsningar

    Zoran Alagic
    Presschef
    08-613 27 02/00
    070-262 27 00
    zoran.alagic@lr.se
    Lärarnas Riksförbund
    Sveavägen 50
    103 69 Stockholm
    http://www.lr.se

    1. Hej Zoran, tack för kommentar. Jag tar förstås gärna chansen att träffa er på LR och ta ett par steg vidare i diskussionen om framtidens skola. Det är säkert så att ni har en mer fulltecknad almanacka än jag så maila gärna förslag på mötestider etc. till johan dot groth at gogab dot se. Jag kan i stort sett vilken dag som helst efter påsk. Tråkigt att ingen från LR har möjlighet att närvara den 12 april. Det hade varit roligt att ha er med men ibland så blir det så.

  5. Vi kanske får vänja oss vid att den här sortens lobbyister försöker styra skoldebatten. Det som förvånar mig mest är LR-medlemmarnas tystnad.

    Tack för att du lyfter frågan – jag har känt mig lite ensam.

    1. Tack för kommentar och alla intressanta inlägg och synpunkter under de senaste veckorna! Kom ihåg: droppen urholkar stenen 🙂 Trevlig helg!

Comments are closed.