Hallå alla som twittrar och bloggar under taggen #merkateder! Här kommer lite administrativa uppdateringar:
- @tops har börjat bygga på en webbplats för #merkateder. Den heter så lämpligt http://merkateder.se/. Där hittar ni just nu samlad statistik, länkar till de poster som sammanfattar varje dag och, icke minst, alla länkar som nämnts i våra dryga 2500(!) tweets. Under varje länk finns alla tweets som använt länken. Det ger en fingervisning om vad alla i flödet tyckt om länken (många RT etc. visar att länken varit bra, intressant eller av andra skäl väckt intresse)
- vi arbetar nu med att få till en tweetup. Preliminär tid är den 14 april kl 18 i Stockholm
- påminner alla om att märka upp gamla och nya bloggposter med #merkateder. Då kan vi lättare söka ut allt som skrivits!
Tack för ert engagemang och er vilja att arbeta för en bättre skola!
Hälsningar
/Tobias (@tops) och Johan (@Johan_Groth)
Apropå skallet mot Björklund, som kommer från de generationer av lärare som med rousseuanska
undervisningsmetoder med stor säkerhet leder svensk skola till gärdsgårdsserien: om nu
studieresultaten sviktar, som även Malmberg erkänner, skall vi då inte se tillbaka på det som
fungerade bättre, eller skall vi vänta tills alla fackpedagoger enats? Man kan ju läsa
Hattie, men det är inte att rekommendera i Sverige för Hatties resultat går ju på tvärs med
mycket av det som bland lärare varit pedagogiskt en vogue i Sverige. Lärare och klass skall
tillsammans diskutera problem som dyker upp och det gör läraren från katedern. Så gör man t ex i
Japan och det går bättre än vårt upplägg med ensamstudier. – Minervas uggla lyfter först i
skymningen.
Tag för din kommentar. Lustigt nog tror jag du skäller under fel träd. Jag är inte lärare, inte rousseaun, anhängare av ensamstudier eller något av de andra tillmälen du använder. Jag är inte ens vänster. Jag är allvarligt oroad för vart svensk skola är på väg och ännu mer oroad över att vi har en utbildningsminister som 1) saknar visioner och 2) har en förlegad syn på skolan. Så enkelt är det.