Debatten har tagit ny fart på Twitter under taggen #merkateder. Den löpande statistiken ser nu ut så här (klockan 20.15 den 16 mars):

  • 13 mars: 215 personer och 972 tweets
  • 14 mars: 113 personer och 410 tweets
  • 15 mars: 139 personer och 491 tweets
  • 16 mars: 132 personer och 701 tweets

Totalt har 410 personer skrivit 2574 tweets.

Riktigt roligt och glädjande idag är att Lärarförbundet (@lararforbundet) aktivt engagerat sig i debatten på tre sätt:

  1. genom att bidra med konkreta förslag och kluriga frågor på #merkateder; rätt ton, rätt format
  2. genom inlägg på sin blogg (inklusive hänvisning till #merkateder)
  3. genom att låta sin ordförande Eva-Lis Sirén debattera med Jan Björklund i P1Morgon kl 08:15 i morgon

Lärarförbundet får ett VG+ i social medier-kunskap! Tack för att ni vill vara med och bidra med frågor, svar och synpunkter!

Folkpartiet däremot fortsätter att inte imponera vilket bifogade bild visar.

Med hatt och paletå?

Varför är de alls med på Twitter om de 1) har konton som bara är place holders (@JanBjorklund) och 2) inte har tid att debattera?

Hallå, hallå! Twitter är en kanal för samtal och debatt!

Det hade varit mycket, ja, väldigt mycket bättre, om Folkpartiet sagt “Vi har gjort ett val i vår kanalstrategi och det är att a) inte vara på Twitter alls eller b) bara använda Twitter för omvärldsbevakning, dvs. vi kommer inte att svara någonsin alls”. Antingen spelar man hockey eller också sitter man på läktaren. Man går inte omkring på isen i hatt och paletå.

 

3 Replies to “Dag 4 med #merkateder

  1. Här blir man påhoppad – med namn och allt….

    Folkpartiet är på twitter och informerar där om viktigaste sakerna som händer i partiet under dagen. Vi svarar också på de allra flesta frågor och kommentarer som kommer in i vår “mentions”-låda varje dag.

    Vi använder också förvisso twitter för omvärldsbevakning men har ingen möjlighet att kommentera och diskutera alla twitter- och blogginlägg om Jan Björklund eller våra andra politiker som görs på nätet varje dag.

    Just denna veckan har vi dessutom riksmöte i Göteborg dit 800 personer kommer och vi är fullt upptagna med att förbereda detta stora arrangemang. Jag har sedan i söndags skrivit svar till de som twittrat till Folkpartiet och frågat saker ang. debatten på #merkateder och jag har även retweetat några inlägg som vi tycker varit bra i debatten samt svarat på några frågor om Folkpartiets skolpolitik eller om Jan Björklund som kommit upp under hashtaggen.

    Vi har en väldigt liten bemanning på webbsidan på Folkpartiets riksorganisation – det är bara jag för närvarande. Jag arbetar både med hemsidan, Facebook, Twitter, Yuotube samt deltar i partiets kampanjplanering, interna idéutvecklingsprojekt och försöker också hinna med att stödja Carl B Hamilton i hans riksdagsarbete.

    Därför hinner jag inte delta mer i debatten #merkateder på twitter än jag hittills gjort.

    Men jag försöker hinna läsa så mycket som möjligt av era inlägg – det ska bli intressant att se vad ni konkret kommer fram till för förslag på ert möte den 14 april.

    Lyssna gärna på Jan Björklunds debatt med Eva-Lis Sirén om #merkateder på P1 morgon torsdag kl. 8.15. Och fortsätt såklart debattera – vi försöker hinna med att läsa om vad ni tycker och svarar så mycket vi hinner med!

    Vänligen
    Niki Westerberg
    Redaktör för webb o sociala medier på Folkpartiets riksdagskansli

    1. Tack för kommentar. Jag förstår att min post kan uppfattas som ett påhopp men det är verkligen inte ett påhopp på dig som person utan på hur Folkpartiet arbetar med Twitter. Jag har i denna post och en tidigare framför synpunkter som utgår från hur Twitter fungerar som kommunikationskanal och därmed vilka förväntningar som finns bland dem som twittrar.

      Jag förstår att det är mycket att göra och att partiet har begränsad resurser men det är just det jag vill göra tydligt: om man inte har resurser nog att använda en kommunikationskanal så kanske man ska låta bli. Min fasta förvissning är att Folkpartiet förlorat väljare och förtroende på sitt sätt att agera i frågan om #merkateder.

      Det handlar om ton, om förhållningssätt och om att ni, tyvärr, gör saker som man inte gör på Twitter, t.ex. kapar hash-taggar.

      Den gyllene regeln för sociala medier gäller: lyssna först, lär känna kanalen och de som finns där, börja försiktigt och skapa förtroende innan du börjar prata. Så enkelt är det. Läs gärna Tara Hunts “The Whuffie Factor” eller be mig eller någon av de dussintals duktiga konsulter som finns komma och hjälpa er.

      Vänligen
      /Johan

    2. En sak till: din dialog med mig låg som vanliga tweets och är därmed synliga för alla och envar. Jag är säkert inte den enda som gjort denna analys …

Comments are closed.