På dag nummer 9 med #merkateder vaknar ännu en av de traditionella mediadrakarna till liv i debatten. Svenska dagbladet, som åtminstone förr i tiden brukade följa, ja, till och med driva på, den utbildningspolitiska debatten, har dock fått det mesta om bakfoten denna gång (se nedan).
- Sanna Rayman pratar i nattmössan (SvD 21 mars 2011)
Sanna Rayman har uppenbarligen helt missat vad som hänt bortom SvD:s ledarsidor den senaste veckan.
För det första inleder hon med att slå på Ekot. Snacka om att skjuta på pianisten. Ekot har gjort det man kan förvänta sig av ett nyhetsmedium: lyft fram en fråga som engagerar många i samhället, låtit olika parter komma till tals och själva tagit del av och bidragit till debatten. All heder åt @BengtHansell och hans kollegor!
Men så ska vi tydligen inte ha det enligt Sanna Rayman som beskriver sin kollega inom den tredje statsmakten med ord som “harmset” i relation till intervjun med Jan Björklund (som vilket vi ju alla minns var den som startade debatten genom sitt huvudlösa inlägg på DNDebatt den 13 mars).
För det andra verkar Sanna Rayman vara kvar i något sorts gammelmedia-tänk. Vad betyder väl att totalt 574 personer har skrivit 5142 tweets (kl. 08:27 den 21 mars)? Vad betyder väl att en sökning på #merkateder på Google ger 834 träffar bara på bloggar (prova själv)? Uppenbarligen intet på SvD:s ledarredaktion.
Dessutom har Sanna Rayman uppenbarligen inte läst en enda tweet. Vi har (vilket den som t.ex. bläddrar lite på min blogg upptäcker) pratat om vad är kunskap? hur mäter man kunskap? vad betyder PISA-mätningarna egentligen? hur ska lärarrollen definieras nu och i framtiden? vilka arbetsformer behövs i skolan? är det bra med lärarlegitimation? är det bra med två lärarfack? vad säger forskningen om olika lärstilar och lärformer?
Halla, Sanna Rayman, kolla fakta innan du pratar! Nu är du helt ute och cyklar!
Till slut: om vi nöjer oss att proppa eleverna fulla med information så får vi robotar. Våra barn behöver kunskap. Det är skillnad på information och kunskap, Sanna Rayman!
Information? Till eleverna? Men hu! Så vill vi verkligen inte ha det!