Idag har det varit den åttonde dagen med #merkateder. Dialogen visar glädjande nog inga tecken på att avta.
Under dagen har vi bland annat diskuterat för- och nackdelar med legitimering av lärare. Ett inlägg i debatten av Göran Levin heter “Lärarlegitimation – läraryrkets frälsning eller….?” och finns här. Jag tycker det finns en hel del som talar för Levins ståndpunkt. Rätta mig gärna!
Vi har också pratat om lärarfacken och deras roll och ansvar. Varför finns det två lärarfack? (Det fanns ju i och för sig två fackförbund för ingenjörer tills för några år sedan.) Skulle lärarna blir starkare eller svagare om förbunden gick samman? I egenskap av utomstående blir jag lite förvånad över den hätska ton som finns mellan förbunden och som Helena von Schantz uttrycker i posten “Varför ligger Eva-Lis Sirén med fienden? … Igen“.
Vi har också talat om behovet av och svårigheten med att mäta kunskap. Flera av oss ville hellre se prov som ett verktyg för formativ uppföljning och utvärdering än som ett verktyg för summativ utvärdering.
Vi hann även med att prata om det behövs mer pengar till skolan eller om det behövs mer pengar och nya arbetsformer m.m. Det senare fick nog flest röster på slutet.
Planeringen för vår tweetup går vidare. Under måndagen ska jag återkomma med namn och tema på några av våra inbjudna talare. Tanken är att talarna ska under maximalt 5-10 minuter ge inspel och kommetarer i debatten kring #merkateder och framtidens skola.
Hej!
Jag har mailat Lotta Edholm, skolborgarråd (FP) i Stockholm stad, och frågat om hon har möjlighet att vara med på tweetupen den 12 april. Hon, eller någon från hennes kansli, kontaktar dig så att jag inte behöver vara mellanhand och ta tid.
Niki Westerberg
Redaktör webb och sociala medier
Folkpartiets riksdagskansli
Hej NIki,
Tack för kommentar! Jag ser fram emot att höra av Lotta Edholm eller någon från hennes kansli. Visst har du mitt telefonnummer?
Bästa hälsningar
/Johan