Ofta när jag är ute och pratar om sociala medier får jag frågor om den konkreta nyttan med tjänster som Twitter och Facebook. Många frågar också om det inte tar väldigt mycket tid att arbeta med sociala medier.

Det här är relevanta och bra frågor. I bifogade presentation har jag samlat åtta konkreta exempel som visar

  • inom vilka områden Twitter kan göra nytta
  • vilken typ av svar man kan få
  • vilka resultaten blivit

Jag tycker det är oerhört viktigt att man alltid fungerar kring nytta i relation till kostnader och tid. För egen del ser jag helt klart en stor nytta med att använda Twitter och andra sociala medier.

Hör gärna av er med egna exempel!

4 Replies to “Nyttan med Twitter – åtta konkreta exempel

  1. Intressant område! För egen del har jag kommit igång bra med FB och kan tydligt se glädjen i det. Har skapat flera nya relationer inom de områden som jag själv arbetar med. Twitter har jag dock inte riktigt greppat. Kan inte riktigt knäcka nöten.Delar länkar emellanåt. Frågan är om man kanske ska nischa sig när man twittrar, bli lite av en expert inom ett område?Jag hoppas du Martin skriver ett inlägg om vad som får folk att dela saker på nätet. Personligen tror jag det handlar om en kombination av att bygga relationer och ett intresse av att fördjupa sin kunskap inom ett område. Skriver du ett inlägg om detta tipsa mig gärna så delar jag.

    1. Roligt att du tycker om posten. Twitter har lite längre startsträcka än Facebook, det är nog så sant. När man väl kommit igång tycker jag dock att Twitter visar sig vara ett väldigt bra verktyg vilket mina exempel vill illustrera. Jag tror du har helt rätt i att det är bra att nischa sig. Då blir man mer tydlig. Sedan kan man alltid göra små utvikningar på vägen 🙂 Tack för din kommentar!

  2. Jag tycker twitters (och sociala medier i allmänhet) potential är jättespännande. Jag började inte twittra på allvar förrän i april 2011 och känner mig fortfarande på experimentstadiet. De poänger du tar upp tycker jag är jättebra, och det är mycket tack vare dem som jag inte slutat twittra.

    Problemet – för det finns det förstås – är att det är en ganska lång bit (upplever jag) tills man når just de effekterna som du nämner. När jag skrev mitt inlägg Om välgörenhet och symbolhandlingar i den digitala tidsåldern (http://ackerfors.se/?p=3868) hade jag runt 50-60 followers. Idag har jag ungefär det dubbla. Jag är osäker på var gränsen går för att det du beskriver ska fungera ordentligt, och skillnaden på kvalitet bland sina followers och kvantiteten av dem borde spela ganska stor roll.

    Det viktigaste att tänka på är förmodligen att ha tålamod. Sociala medier beskrivs ibland som mirakelmedicin (dock inte av dig) och då är det lätt att få villfarelsen att det är enkelt och sker av sig själv. Så är det naturligtvis inte. Fram för mer metoder för hur man effektivast använder twitter! 🙂

    Nu blev jag dessutom sugen på att skriva ett inlägg om vad som får folk att dela saker på nätet. 🙂

    1. Tack för goda tankar. Jag hittade just en intressant artikel i Forbes som tar upp frågan om hur de sociala nätverken växer och hur man får dem att växa: http://www.forbes.com/sites/haydnshaughnessy/2011/12/08/how-to-be-a-social-media-power-influencer-and-why/. Det är några “tunga” nätverkare som delar med sig av tips och trix.

      Själv upplever jag, precis som du skriver, att det finns ett antal gränser. När man passerar en gräns händer det saker och ting. Mitt eget “ryck” kom i och med #merkateder. Då fick jag massor med nya användare. Det roliga är att det i detta fallet handlade om människor som delade ett intresse med mig; det känns alltså som väldigt bra followers på Twitter. En lustig effekt är att när man passerar typ 500 och typ 1000 followers så sker någon form av “numeriska ryck”. Det verkar som om många vill följa den som har mer än 500 eller 1000 followers!

      Jag håller mycket med de som uttalar sig i artikeln och dig: det gäller att ha tålamod och bygga sitt nätverk steg för steg.

Comments are closed.