Presentation, riksdagsgrupp (m), våren 1997
Johan GROTH, tekn. dr. (johan.groth@gogab.se)
Groth & Groth AB
Aktuellt inom IT-området
Grundläggande förändringar
Digitalt
- Lätt att lagra information
- Lätt att återge information
- Lätt att mångfaldiga information
- Lätt att förändra presentationsform
- Lätt att “märka” information
Globalt
- Tekniken når över hela världen
- Fysiska avstånd spelar allt mindre roll
- Nationella lagar och regler kan, på gott och ont, kringgås
Vad innebär detta?
- Det blir lättare för den som vill att presentera information
- Tiden mellan idé och presentation går mot noll
- Den tillgängliga information ökar och förnyas i allt snabbare takt
- De globala näten gör all information momentant tillgänglig överallt
- Multimedia gör informationen mer lättillgänglig
Detta påverkar alla yrken och arbetsplatser.
Ny teknik – nya möjligheter
- IT ger nya möjligheter att skaffa och presentera information
- IT ger nya möjligheter för människor att kommunicera med varandra
Mänsklig kunskap och fantasi bestämmer maskinernas användning!
Tekniken i dag och i morgon
I dag
- Intuitivt användargränssnitt
- Lättanvänd programvara
- Integrerad arbetsmiljö
- Del av ett nätverk
- Koppling till fax, OH, modem, cd-rom etc.
- Multimediala informationskällor
- Global kommunikation
I morgon
- Osynlig och kompakt
- Ännu mer lättanvänd
- Låter oss utnyttja alla sinnen
- Intelligenta agenter
- Datorstött samarbete
- Allmänt tillgänglig
- Gratis
Något om Internet
Vad?
- Ett nätverk av datornät
- Över 100 miljoner användare i hela världen
- Fler än 1.800.000 multimediala informationskällor
- Obegränsade möjligheter till kommunikation
Tjänster
- Datorpost och sändlistor
- Anslagstavlor (News)
- Realtidssamtal (“chat”, delade “arbetsytor”)
- Realtidsljud (Internet phone m.fl.)
- Videoöverföring
- Filöverföring
- Fjärrnärvaro
- Informationslagring (World Wide Web)
Hur påverkas skolan?
Utmaningar
- Skolan tappar sitt “informationsmonopol”
- Mängden “läromedel” blir oändligt
Förändringar?
- Kunskapsförmedling => kunskapserövring
- Viktigare återskapa perspektiv i tid och rum
- Ur information och ifrågasättande bygga förståelse och insikt
Nya färdigheter
- Hitta information
- Sortera information
- Värdera information
Från | Till |
---|---|
Textbaserat | Multimediabaserat |
Envägs- kommunikation |
Flervägs- kommunikation |
Synkront | Asynkront |
Vad händer i skolorna?
- Snabb ökning av antalet datorer
- Snabb anslutning till Internet
- IT verkar som en katalysator för andra förändringar
Vad händer i kommunerna?
- Satsning på kommunal infrastruktur
- Samverkan skola, myndigheter, företag, …
- Satsning på fort- och vidareutbildning
- Stor tilltro till IT
Vad händer centralt?
Riksdag och regering
- IT-propositionen
- Ds IT i skolan
- IT-kommissionen
- Telias roll
Skolverket
- Nationella skoldatapolitiken
- Svenska skoldatanätet
- Nordiska skoldatanätet
- Europeiska skoldatanätet
KK-stiftelsen
- “Kommunsatsningen” 27 kommuner
- Över 400 andra projekt
- Vikt på utvärdering och spridning
Memento
- Samhällsförändringarna beror inte på IT
- Vad är arbete och hur värderas det?
- Vad är fritid och hur värderas den?
- Hur ser vi på oss själva, andra människor och det som är därutöver?
- Förlorar vi förmåga att hantera verkligheten?
- Blir kroppsarbete ett “nöje för överklassen”?
- Betoning på IT gör att vi fixerar oss vid tekniken vilket lätt leder till felaktiga val.
- Det handlar inte om att göra samma saker på nya sätt utan om att göra saker som vi hittills bara kunnat fantisera om.