Vetenskap och reklam

I vissa filmer och andra områden av populärkultur målas en karikatyr upp av hur vetenskapliga termer, på ett mer eller mindre, men sällan helt sanningsenligt sätt, kan användas för att vilseleda konsumenter. Ett exempel är filmen “Idiocracy” där alla är övertygade om att läsk är bättre än vatten för växter, eftersom läsken innehåller elektrolyter. Det här händer i verkligheten också, och det händer definitivt i Kina.

De många miljörelaterade skandalerna och larmen om giftiga matvaror ingjuter befolkningen med en desperation i sökandet efter säker mat. Dessutom saknar en stor del av befolkningen, särskilt den äldre delen, utbildning (åtminstone en universitetsutbildad kines försvarade reklamen med att syret tas upp genom magen när jag kritiserade den). Dessutom är inte lagen alltid väldigt sträng när det gäller vad som får kallas vad. För att sammanfatta finns det alltså en utmärkt möjlighet att tjäna en massa pengar.

Nedan presenteras två reklamer för vatten som jag sett den senaste veckan.

IMG_3405

Wahaha är ett av Kinas största vattenprånglande märken. Den här reklamen tillkännager att en  ny produkt läggs till i deras redan imponerande sortiment av drycker: syrerikt vatten.

Blå text: En flaska syrerikt®, promenera två timmar i skogen.

Under: Wahaha syrerikt vatten.

Småstilt: Använder det senaste inom försyrningsteknik. Innehåller upp till 10 gånger så mycket syre som en vanlig flaska vatten. Syrerikt®s återförsyrande effekt på kroppen varar länge.

Priset nämns inte.

IMG_3412

 

Om jag inte är misstagen är det här vatten från Tibet. Att bara se på bilden borde räcka för att förstå vad de försöker säga konsumenten om sin produkt. (Exotiskt, naturligt, vetenskapligt, allt i snygg flaska.)

2 Responses

  1. Marcus
    Marcus at ·

    Får man mer syre genom att dricka detta än från smogluften? Ha ha ha
    Kram
    Farmor

Comments are closed.