Om värdet av barn och barns värde

Bloggen har fått flera kommentarer på sistone och det är till stor uppmuntran för mig! Jag hoppas att jag ska kunna skriva ännu bättre i framtiden för att förtjäna uppmärksamheten.

Reklamer för vissa typer av produkter och tjänster återkommer om och om igen i hissen och på tunnelbanan och på gatan. Jag skrev om vatten, det är också vanligt med reklam för importerad mat av hög kvalité som majs eller sjögurka. Jag skrev om fröken Bao för länge sedan, det trillar också ibland in sms som är riktiga ögonbrynshöjare, jag översätter ett här, även om jag har nämnt dem tidigare:

“Skickliga och vackra kvinnor i Beijing erbjuder sina tjänster. Oskyldiga skolflickor, sköna kontorsarbetare, unga hemmafruar, modeller, flygvärdinnor, skådespelerskor och sexiga utbytesstudenter. Elegant uppförande, utmärkt kroppsform, tjänster av högsta kvalitet. Besöker endast hotell.”

Dags för postens huvudmeddelande! Kom ihåg att allt som skrivs här är baserat på vad vänner sagt till mig, eller vad jag bildat mig som uppfattning bara genom att vara i landet. Ytterst lite kan bestyrkas med pålitliga källor.

IMG_3563En annan produkt som det ofta är reklam för på TV eller i hissen är babyformel. Det där pulvret som man kan köpa i stora metallburkar och ska fungera som prestationshöjare för bebban, lite som barnvänliga steroider. Nå, det sista kanske inte var sant, men det är så dem marknadsförs i Kina. Reklamen på bilden utlovar att din bebis blir starkare, smartare och får bättre syn (alltså inte blir närsynt).

Som jag har bekräftat genom konversation med flera kineser mäts ett kinesiskt barns framgång inte i ifall det är självständigt eller har bildat en egen identitet eller integritet, det är bara prestation som räknas. Först betyg, senare i livet är det pengar och social nivå.

Genom konfucianismen lever tanken att familjenamnet måste fortleva genom en son vidare. Detta gjordes historiskt och görs än idag genom goda betyg och stor inkomst. Denna syn på barn som soldater inbegripna i ett ständigt krig för familjens överlevnad håller på att eroderas genom dagens modernisering.  När kvinnor kan försörja sin familj sjunker vikten av att föda en son. När en starkare ekonomi tillåter ungdomar större frihet i sina livsval sjunker vikten av att sträva efter rikedom och intresset för att fortsätta kämpa mot samhället under förfädernas krävande blickar.

Men denna effekt som moderniseringen har på sinnet motverkas av ettbarnspolitiken. När bara ett barn kan föra namnet vidare ställs ju desto högre krav på det enda lilla barnet. Det samma gäller kraven på att prestera i skolan och arbetet för livskvalitetens skull och överprestera andra för familjehederns skull. Det finns ingen lillebror med friheten att bli komiker efter att storebrorsan blivit ingenjör för att göra päronen nöjda.

Därför måste barnet uppfostras och uppenbarligen också födas till att bli starkare, smartare och kunna överträffa grannarnas barn, en önskan från föräldrarnas sida som naturligtvis också bara förstärks av ettbarnspolitiken. Därav babyformeln. Och därav aborterna.

Att gifta sig i Kina innebär att ett par går till ett kontor och där uthämtar ett äktenskapsbevis, det finns ingen ceremoni annat än bröllopsmiddagen. Innan man dansar iväg till kontoret ska man dock besöka doktorn, som efter en undersökning berättar om föreningen kan väntas bli fruktsam eller om äktenskap avråds. Ja, i Kina är det stor skillnad på att leta efter en partner och en gemål, det senare handlar lika mycket om föräldrars och samhällets förväntningar som det gör om kärlek.

Om de gifter sig och blir gravida är det också praxis i Kina att göra abort om bebisen verkar komma födas med någon defekt, vare sig den är fysisk eller mental. Det finns något ord för det här som jag har glömt bort.

Anledningen till detta gallrande har enligt mig tre anledningar. Den första är konfucianismens ideal om att värna ättens fortlevnad, vilket leder till att friskare, snyggare och starkare barn är mer eftertraktade. Den andra är hur ettbarnspolitiken förstärker ovanstående skäl. Den tredje är hur buddhismen (även om den inte är helt aktuell i städerna längre ändå har ett avsevärt inflytande i landet) likställer en ren kropp med en ren själ vilket gör att ett barn som är fult, handikappat eller avvikande i beteende kan komma att betraktas som korkat eller lägre stående och därmed oönskat.

I väst finns det kristna som av religiösa skäl motarbetar abort. I Kina kan vi se vad som händer på andra sidan av skalan, när den kraftiga dos av tanken på alla människor som lika mycket värda och livet som heligt som västvärlden injicerades med av kristendomen saknas.

Det var det om babypulver. Jag låter Raubtier ta över nu.

Men på tal om abort i allmänhet så är det väldigt mycket av det i Kina. Det är inte så förvånande heller, med tanke på vad jag har hört om kinesisk sexualutbildning. Kanske skriver jag om det senare.

2 Replies to “Om värdet av barn och barns värde

  1. I väst ges babyformula tii barn som inte tål mjölkersättning. Denna är ofta gjord på sojamjölk. Man går miste om många begåvade o konstnärliga barn m kinesiska beslut, men nu tillåts väl flera barn eftersom det är ont om flickor?
    Du skriver så spännande!
    Kram

Comments are closed.